"Når det er så kaldt som nå"...Er det ikke vinter ?

brahman
21.01.2019 kl 13:22 420

"Strømprisene denne vinteren er de høyeste på åtte år, og det merkes på lommeboka til folk.

"Når det er så kaldt som nå, går forbruket opp, og da øker prisen, sier administrerende direktør i Energi Norge, Kurt Kroepelin til TV2.

Nå tar bransjeorganisasjonen Energi Norge til orde for at myndighetene bør gi strømkundene en hjelpende hånd ved å senke el-avgiften.

For om lag en tredjedel av strømregningen er avgifter til det offentlige.

Selv om det ikke ble kike kaldt som ventet i helga, bærer Storms langtidsprognoser bud om at vi er inne i en lengre kuldeperiode som kan strekke seg helt frem til mars. Det kan sende strømprisene ytterligere oppover."

- Vi er inne i en lengre kuldeperiode, og der er faktisk ikke ofte vi har såpass kalde temperaturer over så lang tid som er ventet nå, sier analysesjef i Wattsight Tor ReidarLilleholt.
-----------------------------------------------------------

Langtidsvarsel for neste uke i f. eks Tynset i Østerdalen, et velkjent kaldt sted, ligger på ca minus 10 grader (noe kaldere om natta). Og det er i den kaldeste måneden januar. Huff så kaldt, dette må være noe nytt...
Redigert 21.01.2019 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
21.01.2019 kl 13:35 414

I og med at vi er koblet til strømnettet i EU-land så er også kullprisene og gassprisene med på å bestemme strømprisene her hjemme, akkurat som det var planlagt.
Og stat og kommuner øser inn penger mens folk må betale regninga. Så om det er kaldt eller varmt har mindre å si enn tidligere.

https://www.skagerakkraft.no/krafthandel/hva-pavirker-stromprisen-i-norden-article729-1021.html

Fjordgubben
21.01.2019 kl 15:08 390

Gi «markedet»litt tid og strømprisen i Norge blir like høy som i Tyskland, dvs svindyrt.

Og det i et land som bruker mest strøm av alle land i verden.

Flott system, strømmen som liksom skulle være billig i Norge, og tilhøre folket.

Dette var vel det eneste nordmenn fikk til nogenlunde grei pris, alt annet var dyrest i verden.

Nå blir nordmenn flådd her og.

Slettet bruker
21.01.2019 kl 15:27 385

Litt av noen regninger man får fra strømselskapene for tiden. De tror jeg flere får trøbbel med. Min er blitt mer enn doblet fra samme tider 1 og 2 år tilbake. Virker som man har fått 600-800 kroner mer å betale pr. mnd.
Slettet bruker
21.01.2019 kl 15:43 381

Min strømregning er doblet det siste året.

Det er viktig at oppskalering til globale priser skjer, om ikke sakte, så i hvert fall trinnvis. Bare for å flekse og myke opp folkets aksept.
Siden skal vi skarve 5 millioner stakkarer her i kalde nord (NB. En mini-istid er på vei fra 2020, det er fakta!) skal betale tropiske priser for den strømmen vi for ikke lenge siden eide sjøl. Erna synes vi bør bidra såpass til hennes internasjonale CV, og libtardsa tror jo vi har oljefondet og er privilegerte, til tross for at hele oljefondet allerede er oppbrukt på fremtidige "forpliktelser" for en million fremmede som kom rekende hit til bolig og gratisliv da de hørte om rikdommen.
Redigert 21.01.2019 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2019 kl 18:38 342

Det er ikke spesielt kaldt heller, men strømselskapene kjører maks pris. Det jeg reagerer på er når man har slik ny moderne måler så er likevel forbruket stipulert selv om faktisk forbruk er merkbart lavere. Jeg har brukt 2000 kwt mindre i 2018 enn stipulert i 2019. Har betalt for mye i 2018, men ikke fått igjen noe. Kun mye høyere strømpris. Dessuten fikk jeg restkrav på for sent betalt selv om jeg bruker helt automatisk betaling med trekk i nettbank. Fikk ekstrakrav på 0,22 kroner. Snakker vi ekstrem grådighet nå? Bandittvirksomhet?
Slettet bruker
22.01.2019 kl 19:20 334

Regjeringen vil ha Nettleien opp i Oslo og ned i grisgrendt strøk på vestlandet. Det var ikke for tidlig. Oslofolket sprenger nettverket med alle sine EL-biler så hvorfor skal de betaøle mindre?

https://e24.no/energi/stroem/lover-likere-nettleie-mellom-by-og-land-det-er-en-seier/24544992