NAS og oppkjøp

shokosta
23.01.2019 kl 21:43 897

Synes det er behov for en tråd om oppkjøpspillet som åpenbart foregår i NAS, da trådene som er der ute nå enten er for lange eller preget av kranglefanter som enten er super negative eller super positive til selskapet. Jeg må le litt når mange her inne bruker utrykket "vi" som aksjonærer i selskap, som de enten ikke har peiling på, eller som mangler forståelse for at de kan bruke ordene vi så mye de vil, men hva de enn sier, betyr det null og niks i det store bildet.

Den jeg har mest sans for av de øvrige forum-medlemmene som dekker NAS er Hammers, som har truffet godt, men jeg tror, og håper på synspunkter her, at han tar feil, og at det foregår et utstrakt spill bak kulissene, som ikke så mange tenker på her inne. Et kort resonnement; etter oppkjøpsryktene i fjor, føk kursen i været, for så å falle tilbake til start igjen og litt til. Da begynte også ryktene om et joint venture selskap på store deler av flyparken, vel regissert av selskapet selv. Jeg er blant de troende som tror at dette er et alternativ som man langt på vei har klarert, og jeg tror ikke det har noe med udyktighet å gjøre at man ikke har landet denne avtale. Tvert i mot tyder det på at det fortsatt foregår en drakamp om pris og oppgjør mellom NAS og IAG, kansje også et par andre selskaper, og det er dette som stanser gjennomføringen av den finansielle løsningen med et joint venture på flyene.

Alle synes å være enige om at noe av det som er mest interessant for mulige beilere er NAS's moderne flyflåte, men hvem vil vel by på selskapet dersom man har mistet "kontrollen" på flåten ved bruk av rene finansielle partnere? Jeg er overbevist om at man jobber med salg av selskapet, og diskuterer oppgjørsform og hvordan løse selskapets bindinger til deler av selskapet som ikke vil følge med, og skulle dette feile, er plan B straks å presentere en joint venture på salg av fly..

Så jeg tror dette løser seg for glade gutter (les de aksjonærer som holder ut) - og uten å spekulere i budpremie er det vel klart at det ligger noen kroner å hente for dem som tør å satse på NAS. Men - ingen må tro at Bjørn Kjos er noen kosebamse - er det noe han driter i så er det oss andre aksjonærer, så dette løp har han nok mer kontroll på enn noen av dere der ute aner. Igjen, en kan godt snakke om "vi" og mene både det ene og det andre, men glem nå våte drømmer om at dere er med på å bestemme... Har selv en ørliten post, så jeg snakker ut fra interesse mer enn lommebok, men jeg håper å høre fornuftige synspunkter på min tese her, uten alle disse oppgulp som preger de andre tråden her inne. For mye forlangt, ja kanskje det- men jeg prøver da!
Slettet bruker
24.01.2019 kl 13:48 759

Perfekt strategi fra AIG for å få ned kursen. Dersom AIG ikke var interesert i NAS og ønsker å selge posten ville de aldri selv ha ødelagt kursen ved å gå ut på den måten i media som de har gjort nå. Da ville de satt ut andre positive rykter og solgt hele posten etter stengetid over børs. Dette er et spill og de som tjener nå på det er shortere som får dekket seg inn og AIG/andre som ønsker å ta over NAS?

NAS i spill og slutt i dag mellom kr 150-170?
Redigert 24.01.2019 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
24.01.2019 kl 13:50 728

Ifølge kursutvikling ligger vel det kommende budet på ca 150..