NAS: - Lønnsomhet framfor vekst

Epona
NAS 09.10.2019 kl 14:00 21977

Helt etter strategien som er publisert. Sist nå:

«Norwegian stopper flyvninger til New York-lufthavn
9. oktober 2019

Fremover vil SAS og Icelandair være de eneste nordiske flyselskaber, der flyver til Newark Liberty International Airport i New Jersey, da Norwegian konsoliderer i New York.
Norwegian er i gang med en omfattende sanering af rutenettet, der var blevet vidt forgrenet med mange forskellige destinationer i USA fra ligeså mange forskellige gateways i Europa.
Nu er vækststrategien afløst af et krav om lønsomhed, så derfor...»

https://check-in.dk/norwegian-stopper-flyvninger-til-new-york-lufthavn/

Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
15.10.2019 kl 10:29 4280

Må si jeg er mer positivt innstilt til mulighetene i NAS.
Ned siden kontra opp siden er mer eller mindre borte slik jeg ser det.
35 kan ryke i løpet av dagen i dag slik jeg ser det, det nærmer seg flere av klaringer og jeg tror de fleste er positive.
Når det gjelder forsvaret er det naturlig å tenke at Norwegian basert på 12 års historikk har lagt inn et anbud som de kan leve med, de påklager avgjørelsen.
Regner med at de påklager på grunnlag av miljøaspektet som etter min mening burde være vesentlig i denne prosessen.
Hadde Norwegian gått av med seieren her hadde de tjent noe på denne kontrakten og det er fokuset til selskapet fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Flaxx
15.10.2019 kl 10:34 4275

Dersom Forsvaret i sine innkjøpsvurderinger IKKE vektlegger MILJØ tilstrekkelig ... da sendes det et dårlig signal.
Slikt må opp på bordet ... vi må faktisk vite MER om hvordan staten konkret verdsetter MILJØ i sine innkjøp.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Pitti
15.10.2019 kl 10:37 4278

hva skal NAS tjene penger på hvis kundegrunnlag forsvinner?
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
kimh
15.10.2019 kl 11:01 4262

La oss ta de siste 4 dagene i perspektiv. "Sissener-klanen" er forsvinnende lite representert her og det er merkelig å fortsatt henge ut de få "dissidentene" som folk med skumle hensikter, bare fordi de representerer den eneste kritiske røsten.

Hva ser man når man kommer til forumet om vi fjerner Mysterymanx sine tråder. Jo, alt er positivt vinklet:

15.10.2019
NAS: - Lønnsomhet framfor vekst [52] 4619 Epona
Er AerCap JV-partner? [34] 3940 EliotS
NAS: DE KOMMER TIL Å VÆRE PÅ HUGGET HER! [3] 915 tradingstock
14.10.2019
NAS - shortskvis [242] 25046 Kantarell
NAS & Boeing Kompensasjon [11] 1647 shokosta
12.10.2019
Sas tar over underskudd rutene..bullish [9] 1069 egilas
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Strategi
15.10.2019 kl 11:10 4238

Legg merke til handelen i dag.

Tror det bygger seg opp til et lite RALLY her i løpet av noen timer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.10.2019 kl 11:16 4223

Hvorfor skrive negativt om et norsk selskap, som harbidratt til å oppløse monopolet vi hadde før nas inntreden. Selvfølgelig har de en agenda, akkurat som de som er positive. Ensidig negativt oppgulp gidder jeg ikke, derfor er enkelte blokkert. Vurdere å blokkere deg også, da du også er ensidig i ditt forsvar av enkelte på forumet. Er ikke fan av folk som pisser andre oppover ryggen
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Flaxx
15.10.2019 kl 11:19 4207

Mysterymanx MISBRUKER systemet ved å løfte egne tråder uten noen nyheter.
Du bør ikke forsvare slikt.
Dette er en ulovlig "debatt"-metode.
Og sier ALT om debattanten ...
Her må Admin ta affære.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
kimh
15.10.2019 kl 11:28 4177

Foretrekker du at Mysterymanx oppdaterer originalinnlegget sitt, eller at han løfter tråden med innlegg som dette:
https://finansavisen.no/forum/post/977975

For meg er begge like intetsigende måter å fremme tråden sin, men hausing er blindt tillatt, og dissidenter må rapporteres til admin. Usunt debattmiljø.

SjonkelRolf, om du ikke tåler negativ omtale av Norwegian, så forstår jeg ikke hvorfor du henger på et aksjeforum. Her er de fleste ferske i "gamet", og sitter ikke på ressursene og analysearbeidet de store husene har. Du er heldig om noen i det hele tatt gidder å dele en reflektert analyse her, og det er det eneste jeg forgjeves oppsøker de gangene jeg tar turen innom.

Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.10.2019 kl 11:39 4165

Har heldigvis fått utdelt et hode som kan tenke sjøl. Kos deg med de store husene du. Skjønner ikke at du i din posisjon i det hele tatt gidder å kommentere de ‘ ferske’.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
kimh
15.10.2019 kl 11:53 4124

Kjære deg, jeg er fersk og har ikke noen forbindelse med noe hus. Sitter ei heller lenger i NAS, da jeg ser faren med at aksjen skal enda lenger ned. Grunnen at jeg stikker innom er at jeg er nysgjerrig på om jeg gikk ut på en dårlig tid, og for å vurdere når ting snur seg. Jeg prøver også å forsvare de få "modige" stemmene som snakker mot bermen av "last opp folkens" innlegg.

Om det å bruke hodet holdt i aksjemarkedet, så hadde vel suksess vært forbundet med IQ-nivået. Aksjemarkedet er nok hakket mer uforutsigbart og omspennende. Alle som investerer i aksjer, med tap eller gevinst har sikkert stor tro på egen intuisjon inntil dagen det går galt. Lykke til med magefølelsen, men jeg vil gjerne lese om både positive og negative aspekter ved Norwegian. Diskusjon skal ikke være farlig, og kursen må tåle mangfoldig diskusjon på Finansavisen sitt forum.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.10.2019 kl 12:11 4114

Javel. Helt siden jeg begynte å lese på forumet har du tatt baissere av nas i forsvar. Først frodon og nå mystery. Forøvrig forfektere av ensidig negativt oppgulp
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
kimh
15.10.2019 kl 12:26 4101

Blant innleggene til Frodon så finner du sjeldent innlegg av typen "Denne skal ned folkens", "Lemp ut aksjene nå folkens" eller av den sorten? Det ville jeg regnet som bais i debattklimaet her, og nærmest et ikke-eksisterende fenomen. Frodon var en negativ røst, men hen forklarte som oftest tankegangen bak hvorfor hen mente ting skulle gå ned.

Innlegg av typen "last opp folkens", "denne skal opp folkens" overgår meningsløs baising med enorme proporsjoner. Du hadde hatt et poeng om Mysterymanx skrev innlegg på lik linje som Kantarell for å løfte tråden sin, men det gjør han ikke. Istedenfor å daglig legge inn et innlegg med innhold på nivå med Kantarell sine, så oppdaterer han originalinnlegget. Originalinnlegget har hakket mer kjøtt på beinet, så jeg regner det som en mer konstruktiv måte. Er inntrykket ditt at baising er et stort problem på dette forumet de siste dagene? Da har vi blitt passe skjøre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Epona
15.10.2019 kl 12:30 4129

Enhver kan skifte hatt når det er mange nok av dem.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Flaxx
15.10.2019 kl 12:41 4105

Frodon ajourførte åpningsinnlegget sitt med FEIL informasjon.
Verre er det ikke mulig å bli som debattant.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.10.2019 kl 12:42 4105

Leste åpningsinnlegget for snart en måned siden. Bestemte meg da for å blokkere. At det finnes negative røster om en aksje som blir regelrett maltraktert iløpet av uker, er selvfølgelig helt legitimt. Etter å ha lest dommedag i over et halvt år, ble jeg drittlei. Er forøvrig lite baising nå iforhold til tidligere. Ganske sikkert en sammenheng med at kursen virker å ha bunnet ut, samtidig som den største shortposisjonen er betydelig redusert.
Må være behagelig å baisse en aksje som har store shorterfond i ryggen, får mye rett da som man kan smøre egoet sitt med
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Herman*
15.10.2019 kl 12:47 4087

Kan noen forklare meg hvorfor Sparebank1 markets tar ned kursmålet på NAS nå? Har vært i aksjemarkedet en stund, men dette går over hodet på meg. Nas gjør jo alt riktig. De jobber målrettet med lønnsomhet samtidig som utestående kompensasjon og et mulig JV vil fikse likviditeten. Er analytikeren redd for at dette skjer for sent? Er sikker på at NAS kan sikre avtaler når de vil, men de har tilsynelatende tid til å vente på best mulige avtaler.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
kimh
15.10.2019 kl 13:00 4056

Eneste jeg kan tenke meg er at det er i forbindelse med avtalen med Forsvaret.

Her er nyhetssaken forresten:
https://finansavisen.no/investeringer/aksjeanalyse/2019/10/15/7461394/sparebank-1-markets-anbefaler-ikke-lenger-kjop-av-norwegian
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Artige
15.10.2019 kl 13:35 3979

Som mange andre så mister de nok troen på eks JV. Erstatninger kan de ikke ta hensyn til da dette er ukjent foreløpig. Hadde de enda kommet med en oppdatering om status på JV, erstatninger mm, men helt stille. Og det tolkes nok som et dårlig tegn. Tror ikke avtalen med Forsvaret er årsak, men det øker negativt fokus. Dessverre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 14:04 3926

Har noen spørsmål ang. Slots. NAS ga sikkerhet til utsettelse av obligasjonslånet gjennom pant i slots på Gatwick Airport. Verdien av desse Slots ble anslått av en tredjepart til mellom 3 og 4 milliarder. Spm. 1: Har Nas omsettelige Slots på andre flyplasser ? og eventuelt til hvilken verdi ? Spm. 2 : Når Nas nå legger ned en masse ruter og baser. Får de solgt de Slots de forlater ? Spm. 3 : Har Nas fått tildelt de Slots de har gratis ? Eventuelt hva har de betalt ? Spm. 4 : Når de nå åpner nye ruter. Får de tildelt Slots eller må de kjøpe ? Går ut i fra at pris på Slots og muligheten til å få Slots avhenger veldig på kapasiteten til hver enkelt flyplass. Setter pris på om noen har informasjon ang. desse spm.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Epona
15.10.2019 kl 14:06 3945

Det som etter min mening er mest besynderlig er at de går ut med dette nå, knapt en uke før tallene legges fram.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Artige
15.10.2019 kl 14:21 3922

Ja det er spesielt tidspunkt. De må jo mene at tallene blir skuffende og lite nytt som kommer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.10.2019 kl 14:25 3910

Er kursmålet også endret, eller bare fra kjøp til nøytral?
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Herman*
15.10.2019 kl 14:26 3936

Alternativt kan det være at de sikrer seg i en periode med usikkerhet, lav kurs og lite info. Synes dog de burde ha baller til å vente til den 24.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Strategi
15.10.2019 kl 15:08 3858

Synes nesten at dette var useriøst av Sparebank 1.

Ser at kjøpersiden slakket av.
Tviler på at de sitter på annen info enn det som blir gravd frem her inne.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Epona
15.10.2019 kl 15:57 3771

Som et ledd i økt lønnsomhet ekspanderer Norwegian på USA : https://check-in.dk/norwegian-oeger-paa-travle-usa-ruter/
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Strategi
16.10.2019 kl 07:10 3539

Nok et grep for ; LØNNSOMHET FREMFOR VEKST.
Må si jeg er imponert over grepene Norwegian nå tar, strategien står fast og de leverer på denne.

Kutter ut flyvninger fra TORP og flytter passasjerer som har bestilt flyvninger til Gardermoen, nok et bra trekk.

https://www.nettavisen.no/okonomi/norwegian-kutter-ut-alle-flyginger-fra-torp/3423861626.html

👏👏👏👌
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 07:35 3512

Hektar 13.02.2019 kl 16:39

Er det som har blitt sagt hele tiden når folk har hylt om kabinfaktor og "feilslått satsing" (uten at de faktisk hadde et fnugg av info om dette): Ved å åpne og drifte ruter har de nå fått samlet data nok til å begynne optimalisering av sitt nettverk.

Dette blir det mye av fremover.
--------------
Hektar 02.04.2018 kl 11:33
Tallene for mars bør jo vise en knallsterk vekst mtp økt kapasitet, nye ruter og at påsken var i mars i år mot april i fjor. Likevel med et stygt underskudd men forhåpentligvis vil optimalisering av rutenettet og ressursbruk ift personal o.l. pluss inntjening ved nye "schemes" som setevalg og priority boarding bidra til å gjøre tapsmaskinen lønnsom ikke bare i juli.
--------------

Høre på Hektar vet du 😉
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
bålfreak
16.10.2019 kl 08:37 3385

Det er helt vanlig at meglerhusene lager såkalte strategiske analyser. dette er analyser som bevisst skal påvirke aksjeutviklingen . det er opplagt at Sparebank 1 Markets ønsker seg en billig inngang i Norwegian. Husk at meglerhusene har store egenhandelsavdelinger som er svært aktive i markedet og som har finansielle muskler. Ganske sikkert er de nå netto på kjøper,n.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
CC
16.10.2019 kl 08:51 3341

Fra 60 til 35
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
16.10.2019 kl 09:04 5006

OK. De nedgraderte i mars til selg 35kr. Oppgraderte til 60kr kjøp da aksjen hadde et oppsving i sommer. Nedgraderer til hold 35kr nå. Virker som de snur seg fort etter hvilken vei vinden blåser. Mulig det er slik at de tjener på å treffe på kursmålene sine
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
omac
16.10.2019 kl 09:12 5024

De har like mye eller lite peiling som alle andre, de prøver kun å være en autoritet
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
16.10.2019 kl 09:21 5026

DNB har i allefall kjøpsanbefaling på aksjen og ferskt kursmål på 60.-


DNBs anbefaling: Kjøp
Kursmål: 60,00
Sist oppdatert: 01.10.2019

Når det gjelder kursmål så tror jeg NAS fortjener vesentlig mer enn 60.-

Her er det guiding som kommer til å gjelde fremover og den tror jeg blir meget bra.


Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
solb
16.10.2019 kl 10:00 4994

Skulle gjerne sett at Norge fulgte Tyrkias eksempel med å forby shortsalg. Ødeleggende virksomhet både for selskap og aksjonærer.
"Tyrkia forbyr shortsalg i syv banker"
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Epona
16.10.2019 kl 10:13 4958

Her tar Norwegian høyde for «worst case» og fortsetter dermed strategien:

Norwegian fjerner MAX frem til slutningen af marts
16. oktober 2019

Norwegian har for nylig revideret vintertrafikprogrammet, og nu er Boeing 737 MAX-flyene fjernet fra samtlige ruter frem til den 28. marts 2020.
Den 12./13. marts i år blev flyselskaberne af myndighederne tvunget til at sætte Boeing 737 MAX-flyene på jorden som følge af to flyulykker i henholdsvis Indonesien og Etiopien, hvor samlet 346 mennesker omkom.

Bak betalingsmur: https://check-in.dk/norwegian-fjerner-max-frem-til-slutningen-af-marts/
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
16.10.2019 kl 10:57 4874

Sikkert en strategisk beslutning av Norwegian, fokus på økt lønnsomhet og stabilitet/forutsigbarhet.

Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
solb
16.10.2019 kl 11:20 4846

3 iherdige bytte-roboter driver kursen ned nå. 175/953/1128 er aktuelle poster kjøp/salg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
CC
16.10.2019 kl 11:59 4809

Shortsalg er bra. Skaper likviditet og mer effektiv prising. Tyrkia er et autoritært bananland.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
solb
16.10.2019 kl 12:05 4836

Vis-Vas. Utarmer både selskap og aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
16.10.2019 kl 12:06 4859

Tror NAS snart begynner å røre på seg oppover, blir forundret om den ikke slutter over 34 i dag.

I morgen er det 7 dager igjen til presentasjon Q 3, tror mye usikkerhet blir avklart da.

Kanskje de iherdige bytte-roboter får det travelt med å holde igjen kursen fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Flaxx
16.10.2019 kl 13:23 4778

United Airlines overrasket markedet i går med sine 3Q-resultater:
https://www.reuters.com/article/ual-results/united-airlines-beats-quarterly-profit-estimates-lifts-2019-forecast-idUSL3N27041L

Bedre lønnsomhet enn markedet forventet.
Og høyning av estimatene for 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
16.10.2019 kl 14:13 4704

Pussig, det var nesten ikke volum i nedsalget fra 34,10 til 3,70.

Regner derfor med at trappa opp er rett rundt hjørnet.

Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 14:15 4818

Ketchupeffekt
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
solb
16.10.2019 kl 14:17 5147

Kun robotposter som legges ut og byttes. Liten reell handel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Artige
16.10.2019 kl 14:37 5080

Føler det er 50-50 hva som skjer med denne. Kommer det positive triggere eller må de ta en XXL. Kjos lånet ut aksjer til short og tjener på det. Vil han egentlig ha opp kursen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 14:46 5048

Det skrives mye rart på Trygves tivoli....
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Artige
16.10.2019 kl 14:49 5035

Ja kan vi være enige om.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 15:00 5013

Selv flyttet jeg litt lange penger fra kjøl i går, vil tro at flere med meg som i de neste dagene ønsker en flyvende avkastning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
16.10.2019 kl 16:06 4900

REF:Shortsalg er bra. Skaper likviditet og mer effektiv prising. Tyrkia er et autoritært bananland.

Dette er bare tull og tøys, det er slett ikke bra i det hele tatt.

Roboter som kjører aksjen opp og ned på småposter er bare ren manupilasjon, det rett og slett ødeleggende og burde etter min mening vært strengt forbudt.
Disse utlånene ødelegger mange selskaper.
Rene kjøp og salgsposter er noe annet, de er basert på ren individuell tro på aksjen.
Mulig jeg er gammeldags, men kan på ingen måtese at dette er fair på noen som helst måte.
Det kommer en dag i Norwegian hvor de som ikke sitter inne i aksjen må løpe etter, det kan koste tap av inntjening på et helt annet nivå en denne småtradingen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
EXTrader
16.10.2019 kl 16:17 4876

Denne er fra 25.03.2019 Bare så vi har det i bakhodet !!!

Oppdatering om den midlertidige suspensjonen av Boeing 737 MAX-flyoperasjoner

https://newsweb.oslobors.no/message/472839
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare