APPLE Ser 50% oppside i aksjen

Slettet bruker
APPLE 13.01.2020 kl 16:06 1606

Så hyggelig da
Når man snakker om eventyrlig oppgang
Da kommer man ikke utenom APPLE
Det er og den aksje jeg har sittet sammenhengene aller lengst i + 25 år
Men idiot som jeg var halverte jeg antallet for hver gang den doblet seg , men gikk aldri helt ut
Har alltid hatt min 100 aksjer her
I mange år fikk vi aldri utbytte her , men da Jobs forsvant ble det igjen utbytte
Hver år får jeg store utbytter her, men mye skatt.
Neste år blir det 0 skatt på utbyttene for meg , håper jeg i alle fall
Kan ikke tenke meg at Norge kan kreve skatt av dette når jeg er flyttet
Kan heller ikke tro jeg må skatte av utbyttene i FRO lenger fra neste år

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/01/13/7488364/munster-mener-apple-aksjen-skal-opp-50-prosent
Redigert 13.01.2020 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 16:33 1575

Hvor har du flyttet ?
oivindl
13.01.2020 kl 17:24 1529

"Even the IMF Is Calling for Higher Taxes on the Rich"

"At the top of the income distribution, our research shows that marginal tax rates can be raised without sacrificing economic growth."
Blogs.imf.org

Det er vel snart bare de rike selv, som ikke ser problemene og tviholder på hver eneste krone.
Heldigvis med en del hederlige unntak.
Redigert 13.01.2020 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
13.01.2020 kl 17:30 1512

Øivind, svært få "rike" tviholder på hver eneste krone.
De aller, aller fleste setter pengene i arbeid innenfor ønskede bransjer, som øker alles livskvalitet.

Nå skal det sies, at via tilgangen på kapital i markedet, pg effektivisering, så økes faktisk produksjon av mange råvarer raskere enn etterspørselen.

Feks olje, silisium, aluminium etc. Så det kan faktisk hende at høyere beskatning av de rikeste ikke nødvendigvis går på proporsjonal bekostning av økonomisk vekst.

Men det blir jo bare synsing. Hvis en slik økt beskatning gjør at alle rike flytter ut av harde skatteregimer, så hjelper det faktisk ingen.
oivindl
13.01.2020 kl 18:22 1468

"Hvis en slik økt beskatning gjør at alle rike flytter ut av harde skatteregimer, så hjelper det faktisk ingen."

Og det kaller jeg å tviholde på hver krone.
Men når nå også IMF mener det bør skje en endring, så kan vi håpe på at det å flytte utenlands, ikke lenger blir så lukrativt.

" Over the past decade, inequality has become one of the most complex and vexing challenges in the global economy."

" Despite the political difficulty of implementing reforms the payoffs for growth and productivity are worth the effort."

"Progressive taxation is a key component of effective fiscal policy."

Alt fra IMFs blogg ved
Kristalina Georgieva
Managing Director
Redigert 13.01.2020 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
Met1976
13.01.2020 kl 18:44 1439

Dumt spm, kanskje men hvordan kjøper man Apple-aksjer som norsk privatperson? prøvde et googlesøk men de linkene stoler jeg ikke mye på gett :-)
Slettet bruker
13.01.2020 kl 18:48 1426

Flere av de største arbeidsgiveren i Norge er folk som har flyttet ut
Eks Hva hadde OB vert uten John Fredriksen
Halvparten av den ikke statlige kapitalen og verdiene her kommer fra folk som har rømt
De fleste med vett i skallen burde være glad disse har pengene i Norge og ikke andre steder .
Lille meg har flere millioner stående i 3 bedrifter med mange ansatte på Helgeland i nærheten av der jeg kommer fra
2 av de bedriftene hadde fakta ikke vert der i dag uten mine penger
Så har jeg plassert penger hos min svigersønn i Arendal, de har ikke så mange ansatte enda. Men heller ikke den bedriften hadde vert der uten mine penger .
Men når jeg nå har flyttet så behandles jeg likt med alle andre utlendinger som har penger plassert
Bor du i Norge og eier noe så diskrimineres du skattemessig,
Hvor lur er man egentlig som ikke evner se at det er et ønske om å sende kapitalen og folkene med kapital ut av landet
Hvor virkelighetsfjern er det egentlig mulig å bli
Slettet bruker
13.01.2020 kl 18:52 1417

Gjennom et hvilket som helst meglerhus
Jeg har kjøpt de første da jeg var Kunde hos Delphi Economic på 90 tallet
Så har jeg kjøpt 200 før finanskrisa gjennom DNB, så kjøpte jeg for 2 og 3 år siden gjennom Pareto og nå siste gjennom et meglerforetak her jeg nå bor
Kaisovski
13.01.2020 kl 21:42 1340

Du kaller beskyttelse mot økte skatter for å tviholde på hver krone. Jeg kaller stadig økt beskatning, og liknende endringer i konkurransereglene, for statlig griskhet.

Jeg betaler min skatt med glede, men om den stadig skal økes med tvang, uten at jeg kan gjøre noe som helst med det, så vil jeg ta de stegene jeg kan for å beskytte mine oppsparte midler.

Kall det å tviholde på pengene. På andre siden av mynten er det statlig griskhet og tvang.
100% enig med Matmonsen her, han eksemplifiserer godt hvordan verktøyet penger brukes til samfunnets fordel.
Slikt burde regjeringen legge til rette for, men må innrømme høyre har skuffet meg stort på dette punktet siden de kom til makten.
oivindl
13.01.2020 kl 21:50 1331

Har selv skutt inn penger i en oppstartsfase for en bedrift i oljebransjen på 80-tallet.
At bedriften gikk bra og vokste, var først og fremst arbeidernes og ledelsens fortjeneste.
På lik linje med at de skatter av sin lønn synes jeg det er helt greit å skatte av det utbytte jeg fikk.
Kunne aldri tenke meg å rømme landet av den grunn.
Slettet bruker
13.01.2020 kl 21:59 1311

da er det bare å gratulere Matmons med utflytting fra molbolandet :-)

øker skatte og avgiftsnivået ytterligere så vil nok mange "stikke av" slik Spettet indikerte

håper å følge etter Matmons gode eksempel om et par år
Slettet bruker
13.01.2020 kl 22:22 1280

Du har selv skutt inn penger på 80 talle LOL
Forskjellen på deg og meg er at jeg gjør slikt hele tiden, seines nå i vår hjalp jeg Polarfisk med penger slik at han kunne få sette ut ny stamfisk til sin produksjon av stør og russisk kaviar

Min 1. bedrift hadde jeg som 24.åring m 3 barn å forsørge , hadde nesten ikke råd å ta ut lønn selv . Men alle de ansatt fikk lønn hele tiden
Du er en fjott og du viser det hele tiden om og om igjen
Hadde jeg visst hvor du bodde så skulle jeg sendt deg floragram m en stor kaktus
oivindl
13.01.2020 kl 22:39 1252

Tja, det var et eksempel, og når det gjelder oppstartsbedrifter, har jeg nok bare den og en til å vise til.
Men poenget er ikke antall ganger eller hvor mye man investerer, poenget er at jeg synes det er helt ok å betale skatt av gevinsten, det er nok den største forskjellen mellom oss:)
Om det gjør meg til en fjott i dine øyne, lever jeg godt med det.
Her er forøvrig en av dine egne kommentarer:
"Så slutt å vær så nesevis mot oss andre, det står du deg mye bedre på"

Kanskje noe å tenke på for deg som liker å gi negative karakteristikker av alle du er uenig med.
Slettet bruker
13.01.2020 kl 23:08 1223

Du har jo ingen økonomisk forståelse
Folk med sum helt ned til 10 millioner rømmer landet
Når Fredriksen bodde i Norge så måtte han ut med skatt på overskudd, så måtte han ut med skatt på utbytte. Samtidig så han så at alle andre med penger som bodde utenfor Norge slapp dette selv om bedriften lå i Norge
Han sa rett ut at det er ikke mulig å drive business i Norge , derfor flyttet han, derfor flytter idretts kjendisene, derfor flyttet Siem, derfor flyttet Rimi Hagen, derfor flyttet Fredly .
Spetalen han gjør det på en annen måte, han registrerer sine selskaper på Kypros og da har myndighetene oppnådd at selv folk med penger som bor i Norge flytter pengene utenfor deres rekkevidde . Da blir det 0 arbeidsplasser 0 skatt overhode til AS Norge
Prøv om du klarer å tenke hva dette til slutt vil føre til i Norge
Hva er fornuften i at pengene skal skattes flere ganger når du bor i Norge slik du mener , mens alle utlendinger og utflytta nordmenn ikke behøver bekymre seg for dette

oivindl
14.01.2020 kl 06:15 1133

Det fins da folk med langt mer enn 10 millioner som klarer seg helt utmerket i Norge, og både skaper arbeidsplasser og bidrar til samfunnet på andre måter. At noen er så opptatt av penger at de forlater landet, betyr jo ikke at det ikke lar seg gjøre å drive forretning i og fra Norge.
Slettet bruker
14.01.2020 kl 11:22 1037

Problemet med slike som du er at dere ikke kan regne og ikke forstår helt elementære ting i en økonomisk sammenheng
Selvfølelign kan man ikke flytte et fossefall som er verdier for mange milliarder eller bygårder i Oslo, el tunneler og jernbane spor
Men du og dine meningsfeller om dette
Erna og Siv , el Støre og Vedum , de sitter trygt i sine stoler mens landet tappes for verdier
De som ikke reiser selv med sine verdier det sender jo disse ut til EU og langtvekkistan
Men den store flokken de tenker vel som deg , dette går så bra så
Dermed får udugelige politikere herje videre
Byråkratiet bare under Erna har vokst med flere 1000 pr år, og de lovet jo å minke det.
Dessverre ikke forskjell om SP og AP styrer
oivindl
14.01.2020 kl 13:21 995

Det er mulig du har glemt det, men jeg har altså støttet meg på IMF sine uttalelser.
Gjentar de gjerne:

" Over the past decade, inequality has become one of the most complex and vexing challenges in the global economy."

" Despite the political difficulty of implementing reforms the payoffs for growth and productivity are worth the effort."

"Progressive taxation is a key component of effective fiscal policy."
oivindl
14.01.2020 kl 13:34 976

"Men den store flokken de tenker vel som deg , dette går så bra så
Dermed får udugelige politikere herje videre"

Nå er, som nevnt, også IMF med i den flokken som mener det må skje endringer innen den økonomiske politikken, men ikke i den retningen du mener.
Du har nok skjønt bedre enn meg hvordan man beriker seg selv, enten det gjelder korrupsjon eller flytting fra landet, men det er altså ikke mitt hovedfokus.
Slettet bruker
04.02.2020 kl 00:13 681

Slutt på moroa:
"TAIPEI (Reuters) - Foxconn could see a “big” production impact and shipments to customers including Apple face disruption if a Chinese factory halt due to the coronavirus outbreak extends into a second week, a person with direct knowledge of the matter said.

Taiwan’s Foxconn (2317.TW), which makes smartphones for Apple (AAPL.O) and other brands, has halted “almost all” of its production in China after companies were told to shut until at least Feb. 10, the source said, adding that an extension of the stoppage could disrupt shipments to clients including Apple.

Taipei-based Foxconn, which is the world’s largest contract electronics maker, did not immediately respond to a request for comment, while Apple declined to comment.

The source told Reuters on Monday that Foxconn has so far seen a “fairly small impact” from the outbreak as it was utilizing factories in countries including Vietnam, India and Mexico to fill the gap, adding that the company will be able to make up for the delay if factories work overtime after the ban."