Kjøper staten seg inn i NAS?
https://www.dn.no/luftfart/koronaviruset/norwegian/statlig-oppkjop-kan-bli-siste-utvei-for-norwegian/2-1-775162
Statlig kjøp av aksjer lanseres nå som en mulighet.
Norwegian har aldri tidligere fått hjelp fra staten. Det trenger de nå.
SAS eies ikke lengre av Norge men både Sverige og Dannmark har aksjer i SAS .De kan hjelpe SAS. Nå må politikerene trå til og hjelpe Norwegian. SAS fikk hjelp da de trengte dette.
Vi trenger 3 flyselskaper i Norge. Vi trenger norwegian.
De har vært maksimalt uheldige og hva vil Norge være uten Norwegian?
Statlig kjøp av aksjer lanseres nå som en mulighet.
Norwegian har aldri tidligere fått hjelp fra staten. Det trenger de nå.
SAS eies ikke lengre av Norge men både Sverige og Dannmark har aksjer i SAS .De kan hjelpe SAS. Nå må politikerene trå til og hjelpe Norwegian. SAS fikk hjelp da de trengte dette.
Vi trenger 3 flyselskaper i Norge. Vi trenger norwegian.
De har vært maksimalt uheldige og hva vil Norge være uten Norwegian?
Redigert 21.01.2021 kl 09:36
Du må logge inn for å svare
Mr Fox
23.03.2020 kl 18:44
2370
Morningstar melder at Norwegian ikke var i stand til betale leasingkostnaden for 2 stk dreamlinere.
Strategi
23.03.2020 kl 18:23
2439
Jeg bor mellom oslo og Gardermoen, fattig trøst men det flyr faktisk en del fly fra Norwegian over her hver dag fremdeles.
Så noe innenlandstrafikk har de.
Denne trafikken nå mens virus herjer er vel også delvis subsidiert av staten.
Så noe innenlandstrafikk har de.
Denne trafikken nå mens virus herjer er vel også delvis subsidiert av staten.
Nsxnsx
23.03.2020 kl 17:55
2528
He he..jeg har også hatt flere 👍 har nå S2000. Har en NSX på hånden men han holder og holder. Men nå er han snart så gammel at han snart ikke kommer ned i den. DA er den min 😉😉
Marianne
23.03.2020 kl 17:48
2559
Han sa det men alt stopper opp nå. Berg Hansen selger knapt billetter lengre og hvilke kunder vil kjøpe billetter nå med den usikkerheten?
Så er det de som venter på et mirakel fra Boing de har vel nok mrd seg selv om dagen.
Så er det de som venter på et mirakel fra Boing de har vel nok mrd seg selv om dagen.
Redigert 23.03.2020 kl 17:55
ymsokk
23.03.2020 kl 17:46
2565
Marianne skrev 3 milliarder i lån rekker knapt til påske
Mener å huske JS sa at 3 milliarder holder til 1 juni? Etter dette må det jo forhandles om mere lån.
Enten vet Staten at kravene de har fremlagt allerede er innfridd - og spiller derfor et spill for galleriet, eller så er de inkompetente idioter som benytter anledningen til å vise makt. Tiden vil vise.
Staten har alt investert alt for mye i NAS igjennom Folketrygdfondet.
Dersom NAS kan reddes må det gjøres av dagens aksjonærer, deres manglende tro på selskapet igjennom passivitet er klar tale og som det står respekt av.
Norge og verden går fint videre uten NAS.
Dersom NAS kan reddes må det gjøres av dagens aksjonærer, deres manglende tro på selskapet igjennom passivitet er klar tale og som det står respekt av.
Norge og verden går fint videre uten NAS.
Marianne
23.03.2020 kl 17:20
2671
Rett og slett uforståelig. Jeg har fulgt selskapet siden det startet opp. De har jobbet i motvind hele tiden. All den støtten SAS har fått mens staten enda var eier .Emisjoner med støtte til SAS for å konkurrere bort Norwegian .Det har aldri vært fair konkurranse mellom selskapene . Det var vel eneste mulige strategi å vokse som de gjorde.
Trist
Trist
Redigert 23.03.2020 kl 17:21
Gir ingen mening i at den norske stat garanterer 1.5 mrd for et svensk og dansk selskap. (SAS), og samtidig sender NAS utfor stupet.
Marianne
23.03.2020 kl 16:56
2792
Støtten fra staten var tragisk dårlig . Tror ikke selskapet overlever dette. De fikk i realiteten ingen hjelp.
Det er ingen som ser hva Norwegian har gjort for Norge og hvor mange arbeidsplasser de har skapt innen reiseliv. Hva blir det da igjen av det nye selskapet? Et europeisk selskap.
Det er ingen som ser hva Norwegian har gjort for Norge og hvor mange arbeidsplasser de har skapt innen reiseliv. Hva blir det da igjen av det nye selskapet? Et europeisk selskap.
Redigert 23.03.2020 kl 17:00
Satch
17.03.2020 kl 18:23
3256
Akkurat, så da trenger vel ikke folk å legge frem krisepoenget med at gjelden er på 60 mrd da. Jeg har gjeld på eiendom jeg og, men jeg har da lagt større verdi enn gjeld. Flott brukernavn forresten.jeg har hatt flere 😉👍
Jeg tror det ikke er noen tvil om at det er veldig stor både vilje og evne fra
norsk side til å sørge for at NAS består. Hvordan det gjøres kommes det
tilbake til.
norsk side til å sørge for at NAS består. Hvordan det gjøres kommes det
tilbake til.
Nsxnsx
17.03.2020 kl 17:14
3364
Om jeg har 3 mill i gjeld så er ikke det så farlig om verdiene er på 6 mill så lenge jeg har penger til løpende utgifter 😉😉😉 og om jeg ikke har penger til løpende så selger jeg og har formue på 3 mill. Enkelt forklart er det der NAS er nå 💰💰 dette ordner seg 👍
Marianne
17.03.2020 kl 16:55
3414
Selv med negativ tilbakemelding fra SV
holdt den seg knallsterk. Litt merkelig uttalelse fra en politiker men markedet tror på en løsning. Var blandt de mest omsatte aksjene .
Jeg har ingen aksjer i Norwegian.
https://e24.no/boers-og-finans/i/AdMMRj/norwegian-kraftig-opp-paa-vinglete-oslo-boers
holdt den seg knallsterk. Litt merkelig uttalelse fra en politiker men markedet tror på en løsning. Var blandt de mest omsatte aksjene .
Jeg har ingen aksjer i Norwegian.
https://e24.no/boers-og-finans/i/AdMMRj/norwegian-kraftig-opp-paa-vinglete-oslo-boers
Redigert 17.03.2020 kl 17:07
Det var frislipping av kreditt og høye renter.
Satch
17.03.2020 kl 13:10
3554
Når jeg leser i NAS trådene så er det jo ikke annet som trekkes frem enn gjelden på 60 mrd. jeg har ikke satt meg sånn inn i NAS, men jeg går ut i fra at det ikke er 60 mrd udekket gjeld i selskapet? det finnes vel verdier også? Totale driftsmidler og eiendeler, samt fremtidige leasingkostnader etc (om dette er medberegnet) bør jo trekkes fra gjelden, hva blir da summen?
Om vi tar en titt på den såkalte "hjelpen" AIG fikk så var det alt annet enn bra for de eksisterende aksjonærene og ikke minst skattebetalerne ...
AIG received an $85 billion emergency loan in September 2008 from the Federal Reserve.[13] which AIG is expected to repay by gradually selling off its assets.[14] In exchange, the federal government acquired a 79.9% equity stake in AIG.[14] AIG may eventually cost U.S. taxpayers nearly $250 billion, due to its critical position insuring the toxic assets of many large international financial institutions through credit default swaps.[15]
Når det kommer til bankene så var det en fin miks av både noe hjelp og noen konkurser:
https://en.wikipedia.org/wiki/Government_intervention_during_the_subprime_mortgage_crisis
AIG received an $85 billion emergency loan in September 2008 from the Federal Reserve.[13] which AIG is expected to repay by gradually selling off its assets.[14] In exchange, the federal government acquired a 79.9% equity stake in AIG.[14] AIG may eventually cost U.S. taxpayers nearly $250 billion, due to its critical position insuring the toxic assets of many large international financial institutions through credit default swaps.[15]
Når det kommer til bankene så var det en fin miks av både noe hjelp og noen konkurser:
https://en.wikipedia.org/wiki/Government_intervention_during_the_subprime_mortgage_crisis
Redigert 17.03.2020 kl 13:06
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/sas/wideroe/sv-nestleder-om-norwegian-oppkjop-ingen-interesse-av-a-kjope-et-selskap-med-enorm-gjeld-og-masse-spekulasjon-rundt/2-1-775296
Advarsel fra SV
– Staten har jo ingen interesse av å kjøpe et selskap med enorm gjeld og masse spekulasjon rundt, sier Torgeir Knag Fylkesnes, nestleder i både SV og Næringskomiteen på Stortinget.
Fylkesnes peker på at Norwegian har tatt høy finansiell risiko over flere år.
– Å gå inn å handle i et selskap som er spekulert opp, sier seg selv at er helt uinteressant.
Han legger til:
– Vi er interessert i å skaffe kompetanse og materiellet som flyselskapene representerer, til å holde i gang avgjørende infrastruktur. Om det skjer gjennom et konkursbo med vesentlig lavere pris, eller på annet vis, vil være en annen del av vurderingen.
Advarsel fra SV
– Staten har jo ingen interesse av å kjøpe et selskap med enorm gjeld og masse spekulasjon rundt, sier Torgeir Knag Fylkesnes, nestleder i både SV og Næringskomiteen på Stortinget.
Fylkesnes peker på at Norwegian har tatt høy finansiell risiko over flere år.
– Å gå inn å handle i et selskap som er spekulert opp, sier seg selv at er helt uinteressant.
Han legger til:
– Vi er interessert i å skaffe kompetanse og materiellet som flyselskapene representerer, til å holde i gang avgjørende infrastruktur. Om det skjer gjennom et konkursbo med vesentlig lavere pris, eller på annet vis, vil være en annen del av vurderingen.
Marianne
17.03.2020 kl 12:43
3652
Det var en litt annen situasjon i 1988. Det var overetablering i boligmarkedet som gjorde at det smalt for bankene i tillegg til børskorteksjon.Mao et resultat av bankenes overlåning. Her er det motsatt at staten stenger for inntektene . I 2008 derimot så vi at bankene fikk betydelig hjelp
Hvilet håp er det i snøret ?
I 1988 lot staten banker går konkurs, for så å tilføre ny egenkapital.
En konkurs i NAS vil svi utrolig mye for alle, selv om mange av obligasjons låne giverne sitter short.
I 1988 lot staten banker går konkurs, for så å tilføre ny egenkapital.
En konkurs i NAS vil svi utrolig mye for alle, selv om mange av obligasjons låne giverne sitter short.
Marianne skrevInnlegget er slettet
Har du noen eksempler på det hvor de gamle eierne ikke taper, men går vinnende ut med den type hjelp?
Ser vi på eksemplet fra Italia du linket til så er det bekymringsverdig at de etablerer et nytt selskap for var det en fair overtagelse så tar man over eierskapet i det eksisterende selskapet og ikke etablerer et nytt hvor eksisterende eiere da mest sannsynlig blir avspist noe som alltid skjer under slike transaksjoner ...
Ser vi på eksemplet fra Italia du linket til så er det bekymringsverdig at de etablerer et nytt selskap for var det en fair overtagelse så tar man over eierskapet i det eksisterende selskapet og ikke etablerer et nytt hvor eksisterende eiere da mest sannsynlig blir avspist noe som alltid skjer under slike transaksjoner ...
Redigert 17.03.2020 kl 12:35
Det ble litt positiv stemning på OSE i dag. OSE går bedre enn Tysklands børs.
1 ting er i alle fall sikkert og det er at ingenting er sikkert … ;)
Hva forteller den globale historien om lignende tilfeller - blir eksisterende aksjonærer sittende igjen med svarteper gjennom massiv utvanning, utnulling etc eller har det endt med happy ending for alle parter innvolvert … ? ...
Hva forteller den globale historien om lignende tilfeller - blir eksisterende aksjonærer sittende igjen med svarteper gjennom massiv utvanning, utnulling etc eller har det endt med happy ending for alle parter innvolvert … ? ...
Redigert 17.03.2020 kl 11:59
Marianne
17.03.2020 kl 11:47
3915
Helt annen styrke i aksjen i dag enn på lenge. Opp 25 p og nesten ikke tilbake. Markedet tenker at Staten går inn med hjelp og ikke overtar et konkursbo.
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/17/7508031/den-italienske-staten-vil-kjope-opp-alitalia
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/17/7508031/den-italienske-staten-vil-kjope-opp-alitalia
Redigert 17.03.2020 kl 11:53
Ja, dette er vel Worst case - at det blir kjørt en betydelig emisjon på dette nivået hvor staten forplikter seg til å kjøpe for et bestemt beløp, men da snakker vi jo ikke om hjelp i hjelpens forstand.
Og gjør de dette for NAS så må de også gjøre dette for SAS og Widerøe for som de selv har sagt så skal alle behandles likt og vipps så er de ikke bare deleier i ett, MEN 3 selskaper hvor staten i utgangspunktet ikke skal eie ….
For all del - man skal aldri si aldri for når alt kommer til alt så har vel NAS bidratt minst til den norske stat gjennom måten de har trikset og mikset med bla ansettelsesavtaler gjennom eget selskap med tilknytning utenfor Norge nettopp for å unngå å bidra - så slik sett så kan det være at staten nå viser de baksiden av medaljen - dette er nok et av Ernas mer utfordrende kabaler - om ett par dager vet vi mer ….
Og gjør de dette for NAS så må de også gjøre dette for SAS og Widerøe for som de selv har sagt så skal alle behandles likt og vipps så er de ikke bare deleier i ett, MEN 3 selskaper hvor staten i utgangspunktet ikke skal eie ….
For all del - man skal aldri si aldri for når alt kommer til alt så har vel NAS bidratt minst til den norske stat gjennom måten de har trikset og mikset med bla ansettelsesavtaler gjennom eget selskap med tilknytning utenfor Norge nettopp for å unngå å bidra - så slik sett så kan det være at staten nå viser de baksiden av medaljen - dette er nok et av Ernas mer utfordrende kabaler - om ett par dager vet vi mer ….
Redigert 17.03.2020 kl 11:35
Det som kanskje kunne være aktuelt på sikt, er at NAS og SAS overtok Norden og Baltikum f.eks. Kanskje Skottland også ?
Men finnene vil nok gjerne holde på Finnair.
Belgia mistet også sitt Sabena. Lite land med få flyplasser og korte avstander.
Nederland også lite land. Men med stor flyplass Amsterdam. Gikk sammen med Air France.
Men finnene vil nok gjerne holde på Finnair.
Belgia mistet også sitt Sabena. Lite land med få flyplasser og korte avstander.
Nederland også lite land. Men med stor flyplass Amsterdam. Gikk sammen med Air France.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
deltaker
17.03.2020 kl 11:20
2865
Markedet tror på at staten ikke nuller ut aksjene totalt og tror at staten vil kjøpe opp aksjer på børs. Som påpekt mange ganger her - enkleste måte å "kjøpe" selskapet på er å kjøpe gjelden til rabatt nå. Håper for all del de har vart smarte nok til å gjøre det. I neste omgang en avtale med aksjonærene om overtakelse av aksjene til en symbolsk pris. Om dette er over eller under dagens kurs - ikke godt å si. Alternativet er å kjøpe opp gjelda først og deretter la selskapet gå konkurs. I neste omgang kjøpe resten av gjelda og ASAP sette opp et nytt selskap i forståelse med bobestyer og øvrige eventuelle kreditorer. Ulempen med dette er at det blir stoppi driften en tid. Men hei...hvilken drift? Den har jo uansett stoppet opp. Da har man 2-3 mnd på å gjøre dette, uten at det har noen merulempe. Man redder da både norske arbeidsplasser, sikrer fremtidig drift og sløser ikke bort penger på aksjonærer som har vært med på vanstyret så langt.
Swissair var tidigare det stora nationella flygbolaget i Schweiz, och bildades då Balair och Ad Astra Aero gick samman 1931, men tvingades i konkurs 2002 efter ett antal dåliga affärer och dålig lönsamhet i kombination med ökad konkurrens och lågkonjunktur. Olyckan 1998 då planet Swissair Flight 111 havererade i Atlanten anses också vara en bidragande orsak till att Swissair tvingades i konkurs.
Sista flyget efter 71 år genomfördes 1 april 2002. Bolagets tillgångar överfördes efter konkursen till dotterbolaget Crossair. Det nya bolaget bildat ur Crossair den 31 mars 2002 fick namnet Swiss International Air Lines (Swiss) och började flyga 13 maj 2002. Sedan 2005 är Swiss ett dotterbolag till Lufthansa.
Sista flyget efter 71 år genomfördes 1 april 2002. Bolagets tillgångar överfördes efter konkursen till dotterbolaget Crossair. Det nya bolaget bildat ur Crossair den 31 mars 2002 fick namnet Swiss International Air Lines (Swiss) och började flyga 13 maj 2002. Sedan 2005 är Swiss ett dotterbolag till Lufthansa.
SjonkelRolf
17.03.2020 kl 11:16
2883
Dersom du har lest historien om Nas , vil du vite hvorfor det måtte satses. Tror vi har mye å takke Bjørn Kjos for
SjonkelRolf
17.03.2020 kl 11:13
2899
Vil tippe det må legges nye ruteplaner etter dette?
Ellers har jeg ikke peiling
Ellers har jeg ikke peiling
Epona
17.03.2020 kl 11:11
2916
Bare et lite input, en digresjon om en vil:
Hadde jeg hatt ledig kapital hadde jeg kjøpt aksjer i NAS med begge hender, men er allerede fullastet.
Lykke til.
Hadde jeg hatt ledig kapital hadde jeg kjøpt aksjer i NAS med begge hender, men er allerede fullastet.
Lykke til.
bj111
17.03.2020 kl 11:10
2929
Det menes nok ikke an staten skal kjøpe eksisterende NAS aksjer i markedet. De kan komme inn med en kjempe emisjon som kanskje er det mest sannsynlige eller de kan gjøre som med bankene i 1989. Det siste tenker jeg er tvilsomt da det har blitt kritisert i mange år og er skadelig for markedet særlig ved senere kriser. Aksjene til bankene ble nullet og staten overtok bankene for kr 0 men driften videre var sikret.
For aksjonærene og NAS er det vel best med en emisjon hvis staten skal bli aksjonær.
For aksjonærene og NAS er det vel best med en emisjon hvis staten skal bli aksjonær.
Bullen
17.03.2020 kl 11:10
2935
Staten er som du sier et speilbilde av folket, men ikke av Bjørn Kjos`s elleville penge bruk
hofa
17.03.2020 kl 11:09
2944
Jeg har lige fået annulleret mine billetter købt hos NAS og som skulle bruges til jul - hvorfor mon.
Austrian Airlines AG, ibland förkortat Austrian, är Österrikes största och första nationella flygbolag. Austrian har sitt huvudkontor i Wien. Flygbolaget flyger de till fler än 120 destinationer i 55 länder i juli 2016. Huvudbasen är Wiens flygplats, men flygbolaget har också ett nav i Innsbrucks flygplats. Austrian Airlines är medlem i Star Alliance samt Lufthansa Group.
mange flyplasser og lange avstander. Dette vet de Skandinaviske landene best å ivareta selv. Mister man kontrollen kan
mange uheldige vridninger oppstå.
mange flyplasser og lange avstander. Dette vet de Skandinaviske landene best å ivareta selv. Mister man kontrollen kan
mange uheldige vridninger oppstå.
SjonkelRolf
17.03.2020 kl 11:01
2736
Ja da så...
Først og fremst må du snart skjønne at dette ikke vil skje. Hvorfor? Fordi staten aldri har bært en krone til Nas.
Fordi krisen skyldes et virusutbrudd globalt som rammer alle, og flyselskaper særlig.
Fordi staten er et speilbilde av befolkningen, og ikke støtter ditt syn.
Alle vet at eventyret ikke lever videre om du tar bort hele essensen.
Alt dette skjønner Hammers , men han er nok av de som kapitalisere på kriser og dommedag ( noe jeg tror). I dette tilfelle.
Først og fremst må du snart skjønne at dette ikke vil skje. Hvorfor? Fordi staten aldri har bært en krone til Nas.
Fordi krisen skyldes et virusutbrudd globalt som rammer alle, og flyselskaper særlig.
Fordi staten er et speilbilde av befolkningen, og ikke støtter ditt syn.
Alle vet at eventyret ikke lever videre om du tar bort hele essensen.
Alt dette skjønner Hammers , men han er nok av de som kapitalisere på kriser og dommedag ( noe jeg tror). I dette tilfelle.
roarn
17.03.2020 kl 10:55
2746
Kun DnB av bankene som hadde en verdi på noen øre, de fikk da fradrag på skatten. Alle andre banker var det NULL.Men de som kan smile til Staten vil være obligasjonseierne!
Marianne
17.03.2020 kl 10:52
2753
Når kunstere al og andre næringsdrivende skal få hjelp men den som er viktigst for at samfunnet skal fungere skal ikke få hjelp ?
Jeg har vært enig med deg i mye Hammers men all sunn fornuft sier at de også får hjelp. Du snakker om spekulanter men dette er vel en av verdens største lavprisselskaper
Jeg har vært enig med deg i mye Hammers men all sunn fornuft sier at de også får hjelp. Du snakker om spekulanter men dette er vel en av verdens største lavprisselskaper
Hammers er en agent for noen. Slik han også var i NSG.
Han jobber etter en agenda han har fått utlevert.
Han jobber etter en agenda han har fått utlevert.
Hammers
17.03.2020 kl 10:49
2759
Det er dagens aksjonærer som sitter med dagens gjeld - og den elendigheten som ellers er i selskapet.
Det er en SELVFØLGE at deres problemer ikke skal overføres direkte til Staten (og resten av landets befolkning).
Kommer Staten inn med friske penger vil det være til et friskt selskap. Et som ikke står til knærne i møkk.
Da må alt først nulles ut! Akkurat slik det skjedde under finanskrisen.
Også DA ønsket aksjonærene at Staten skulle overta problemene deres! Latterlig ønsketenking.
Hilsen Hammers......som bare kan beklage!
Det er en SELVFØLGE at deres problemer ikke skal overføres direkte til Staten (og resten av landets befolkning).
Kommer Staten inn med friske penger vil det være til et friskt selskap. Et som ikke står til knærne i møkk.
Da må alt først nulles ut! Akkurat slik det skjedde under finanskrisen.
Også DA ønsket aksjonærene at Staten skulle overta problemene deres! Latterlig ønsketenking.
Hilsen Hammers......som bare kan beklage!
stockwalker
17.03.2020 kl 10:46
2770
Heia NAS og SAS ...
10:36:42
Jonas Solgård
Frankrike klare til å nasjonalisere store selskaper «om nødvendig»
Den franske regjeringen står klar til å støtte store selskap som sliter grunnet koronautbruddet, på alle mulige måter. Det inkluderer også å nasjonalisere selskap om nødvendig, sier Frankrikes finansminister Bruno Le Maire tirsdag, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
– Jeg vil ikke nøle med å bruke alle tilgjengelige midler for å beskytte store, franske selskaper, sa Le Maire.
– Det kan bli gjort gjennom tilførsel av midler, aksjekjøp – jeg kan til og med bruke ordet «nasjonalisering», hvis det er nødvendig, la han til.
10:30:58
NTB
Italia vil nasjonalisere flyselskapet Alitalia
Den italienske staten planlegger å overta flyselskapet Alitalia som en del av den økonomiske krisepakken i kjølvannet av koronautbruddet.
Regjeringen vil opprette «et nytt selskap der finansdepartementet har full kontroll, eller kontrollert av et selskap der det offentlige er majoritetseier» for å ta over flyselskapet, heter det i et lovforlag regjeringen offentliggjorde mandag kveld.
Alitalia har slitt økonomisk i en rekke år og søkte om konkursbeskyttelse i 2017. Tross konkursen har driften – og tapene – fortsatt.
10:36:42
Jonas Solgård
Frankrike klare til å nasjonalisere store selskaper «om nødvendig»
Den franske regjeringen står klar til å støtte store selskap som sliter grunnet koronautbruddet, på alle mulige måter. Det inkluderer også å nasjonalisere selskap om nødvendig, sier Frankrikes finansminister Bruno Le Maire tirsdag, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
– Jeg vil ikke nøle med å bruke alle tilgjengelige midler for å beskytte store, franske selskaper, sa Le Maire.
– Det kan bli gjort gjennom tilførsel av midler, aksjekjøp – jeg kan til og med bruke ordet «nasjonalisering», hvis det er nødvendig, la han til.
10:30:58
NTB
Italia vil nasjonalisere flyselskapet Alitalia
Den italienske staten planlegger å overta flyselskapet Alitalia som en del av den økonomiske krisepakken i kjølvannet av koronautbruddet.
Regjeringen vil opprette «et nytt selskap der finansdepartementet har full kontroll, eller kontrollert av et selskap der det offentlige er majoritetseier» for å ta over flyselskapet, heter det i et lovforlag regjeringen offentliggjorde mandag kveld.
Alitalia har slitt økonomisk i en rekke år og søkte om konkursbeskyttelse i 2017. Tross konkursen har driften – og tapene – fortsatt.
SjonkelRolf
17.03.2020 kl 10:44
2775
Hvorfor er det så viktig å nulle dagens aksjonærer? Nulle de som har bygd opp selskapet fra null?
At du er en nisse, kan vi diskutere en annen dag..-;)
SjonkelRolf
17.03.2020 kl 10:43
2777
Hvorfor er det så viktig å nulle dagens aksjonærer? Nulle de som har bygd opp selskapet fra null?
At andre flyselskap i løpet av noen dager skal kjøpe et evt. NAS-konkursbo, tror jeg er helt utopi. Omtrent alle
flyselskap har sine problemer om dagen. F.eks. IAG, eierselskapet til British Airways sank 27 % på børsen i går.
Nå er det mer de som har penger som teller. Være i posisjon til å kunne handle.
NAS kan bli et svært konkurransedyktig selskap etter for restrukturering. Billige fly, billig rente, billig fuel. Muligheter
for gode slotstider og gater. Strømlinjeforme tjenestene og produktene Norwegian skal tilby. Øke prisene litt på
langdistanse. De har vært for billige.
flyselskap har sine problemer om dagen. F.eks. IAG, eierselskapet til British Airways sank 27 % på børsen i går.
Nå er det mer de som har penger som teller. Være i posisjon til å kunne handle.
NAS kan bli et svært konkurransedyktig selskap etter for restrukturering. Billige fly, billig rente, billig fuel. Muligheter
for gode slotstider og gater. Strømlinjeforme tjenestene og produktene Norwegian skal tilby. Øke prisene litt på
langdistanse. De har vært for billige.