Nordmenn har godt av at krona faller som en stein

Fjordgubben
19.03.2020 kl 16:32 863

Nordmenn har lenge vært arrogante og selvgode, man har pumpet olje i nordsjøen, tjent penger som gress, stemt på sosialistiske partier som har pumpet opp offentlig sektor til groteske dimensjoner.

Man har strødd om seg med penger på ferier i utlandet og ledd av andre europeere som typisk tjener 25-35.000 euro i året.

Man har trodd på Gro som en gang uttalte at det er typisk norsk å være god, man har vært arrogant, egoistisk, trodd på at alt vokser inn i himmelen og at det ikke betyr noe at offentlig sektor er altfor stor.

Man har elegant oversett alle advarsler om at dette er ren galskap, man har stemt på de samme kommunistiske/sosialistiske partiene og nå betaler man prisen.

Ser at en 0.75 liter øl som koster 100 danske kroner i en pub i København nå koster 175 norske kroner for nordmenn på tur, skål.
Redigert 19.03.2020 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 16:52 850

De som opplevde 30 årene, lærte. Hvorfor man ikke lærte sine barn dette, er ubegripelig, men jeg mistenker at det var AP-politikken som spilte inn, du trenger ikke tenke, vi gjør det for deg.
Mikkel-engel
19.03.2020 kl 17:16 835

Godt poeng, Fjordgubben. Det er bare sunt for oss nordmenn å ikke lenger føle oss som verdens rikeste turister. Nå er vi som alle andre turister, og faktisk fattigere enn mange asiater på besøk. Nordmenns kjøpekraft har lenge sakket akterut, og når jeg besøker Sveits, Østerrike eller andre deler av Vest-Europa, er jeg overrasket over hvor store hus og fine biler vanlige folk har.

Allerede i et par år har polakkene flyttet hjem. De synes ikke det er så mye å hente her lenger. Nå vil nok resten av dem, dessuten litauerne og latvierne, dra tilbake.
Slettet bruker
19.03.2020 kl 17:31 819

Når dette er over vil markedet/økonomien ta av som en rakett sa Trump nettopp nå.
Han støtter også å ta eierandel i selskap som får "nødhjelp".
En samlestudie og Simuleringer av mortalitet foregår nå!
Oljepriskrigen mellom USSR og SA pågår og Trump vil bli involvert på et vitsst tidspunkt.
Redigert 19.03.2020 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 17:33 818

Every society is only three meals away from revolution.....sa Lenin.
Fjordgubben
19.03.2020 kl 17:51 803

En fordel med at krona raser er jo at turister nå kan fortelle venner og kjente når de kommer hjem om hvor fint Norge er som land, og ikke kun fokusere på de vanvittige prisene.

Har ofte snakket med briter som sier de har vært på ferie til Norge, og ni av ti snakker nesten bare om de prisene, spesielt på alkohol, transport etc, og det har jeg alltid syntes var trist, håper dette nå endrer seg, men nå kommer vel inflasjon....

Redigert 19.03.2020 kl 17:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 18:52 780

Andreassen på dagsnytt 18:
"Ojedrevne valutaer og oljeselskaper er upopulære pga et forventet grønt skifte i verden."

Jeg tror dette kan være riktig. Stadig flere aktivistinvestorer velger bort investeringer i fossilindustrien og det går også utover NOK.
Fjordgubben
19.03.2020 kl 19:05 772

Sant det, og da hjelper det ikke å i tillegg måtte slite med verdens største offentlig sektor utenom den i Nord-Korea.
Mikkel-engel
19.03.2020 kl 20:06 755

Og det morsomme er at Norge har gått fremst i arbeidet bort fra olje og til grønn energi. Det kalles å grave sin egen grav.
Slettet bruker
19.03.2020 kl 21:00 733

De fleste norske partiene vil vel fase ut oljen, men det kom kanskje litt brått på ?
ladaen7,30
19.03.2020 kl 21:48 722

Eneste grunnen til at Norge er en av de rikeste landene er at det er så få til å dele godene men samtidig betale verdens høyeste skatter/avgifter.
Virkeligheten slår vel inn for fulle nå når krona snart ikke er verdt papiret den er trykket på.
ladaen7,30
19.03.2020 kl 22:04 713

Må være de grønne og SV det da, de jubler vel i disse dager hvor flyselskaper ol går konk.
Fjordgubben
19.03.2020 kl 22:26 702

Å «fase ut oljen» er galskap.

Krona er spådd å gå 15 mot euro.

Ikke overraskende dette, har spådd dette lenge, Erna har sammen med kommunistene og sosialistene rasert norsk økonomi.
Redigert 19.03.2020 kl 23:23 Du må logge inn for å svare
Grantchester
20.03.2020 kl 07:45 664

Jeg bor deler av året i Spania, har bodd i Spania i min ungdom og jobbet med spanjoler i over 30 år. Totalt ca. 48 år regelmessig kontakt med Spania og dets prisnivå.
Det fleste vet at Spania er billigere enn Norge, for mange varer og tjenester kanskje rundt 50%. Så finnes det en rekke varer og tjenester hvor prosentene ligger på et helt annet nivå; mer som 90%+. Det kan dreie som om tilsynelatende små beløp og utgifter men som likevel akkumulerer seg. Jeg kan gi noe eksempler;
Å skifte batteri på en fin klokke: € 4
Kopiering av en vanlig nøkkel: € 1
Hårklipp: € 8-10
Kort besøk Elektriker € 20
Design og produksjon av 4 smykker € 60
Så kommer man ikke utenom
Liten øl med tapa: € 2
Listen kan utvides
Redigert 20.03.2020 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2020 kl 07:48 661

Je hadde fløtta tell Spania hvis de hadde lavere selskapsskatt. Mener den går opp tell 22% etter 1 år i landet, noe som er uinteressant.

Også skeptisk tell å kjøpe noe i Sør-Spania grunnet alt rasket som flyter over fra kontinentet sørpå.
Redigert 20.03.2020 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Grantchester
20.03.2020 kl 08:05 652

Mer «Rask» i Oslo hehe. Kvadratmeterprisen for residensiell eiendom hvor jeg holder til er under NOK 20000 og fallende. Så er det mer sol da.
Redigert 20.03.2020 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2020 kl 08:08 648

Har vurdert Andalucia og da mer spesifikt Cadiz. Men er kanskje mer sandaltrampere der enn lenger oppover solkysten?
Slettet bruker
20.03.2020 kl 08:41 630

Akkurat nå er valutamarkedet, som alle andre markeder, ekstremt. Så store utslag i valutakurs er ikke godt for noe. Men på sikt tror jeg lavere kronepris vil være en bedre vei til det myteomspunnede «grønne skiftet» enn å subsidiere en hel masse ulønnsomme «grønne» næringer, dersom man med «det grønne skiftet» mener at norsk økonomi skal bli mindre avhengig av eksportinntekter fra olje, slik mange omtaler det som.

Hvis politikerne fremover overser tiggingen fra den «grønne» tilkarringsindustrien, og heller satser på en politikk som legger til rette for investeringer og verdiskapning, vil vi etterhvert kunne bygge nye eksportrettede næringer som faktisk er konkurransedyktige og lønnsomme uten subsidier og spesialordninger. Ja importert inflasjon øker, men det er jo ikke som om vi har hatt et inflasjonsproblem. Norges bank har uansett pengepolitiske virkemidler til å dempe inflasjon når mer normale markedsforhold kommer tilbake. Og om vi blir litt fattigere på ferie er ikke det så farlig. Nordmenn vil fortsatt ha råd til en bungalow i Thailand.
Grantchester
20.03.2020 kl 08:56 622

Klimaet på Costa de la Luz (Cadiz) er mindre stabilt enn lengre øst. Mer vind og mer nedbør men mange soltimer (ligger i navnet). Og veldig flott. Costa Tropical hvor jeg holder til ligger i Granada provinsen som har en befolkningstetthet 1/3 del av Malaga provinsen,

Hovedpoenget med innlegget mitt er at Norge har et hinsides og ikke bærekraftig prisnivå. Og det på toppen av i åresvis manipulerte inflasjonstall servert av SSB.
Redigert 20.03.2020 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2020 kl 09:06 612

Glemte jeg var på internett...
Slettet bruker
20.03.2020 kl 09:38 595

Til dels enig, MEN hva med de to omgangene med valgløfter om Krig mot byråkratiet, reduksjon av offentlig sektor, fjerning av formueskatten, private arbeidsplasser, og norsk eierskap?

Når selv Høyre og FrP byråkratiserer og skattlegger som ville hælvete, hvem skal klare å snu skuta da, skal liksom AP og SV redde oss?

Problemet er jo at det hverken finnes høyrefolk, eller folk med kompetanse fra privat næringsliv igjen på stortinget. Det finnes kun karrierepolitikere som har levd på andres skattepenger hele livet. Både de og kommunene tror jo at flyktningeindustrien og vindmølleparkene er verdiskapende. De har altså ingen forståelse for hva som er verdiskapende eller ikke.

Systemet eksisterer nå kun for å opprettholde sin egen eksistens, og det fortærer stadig mer og mer av verdiskapningen.

Hvem skal liksom snu dette, det er jo ingen som vil snakke om at Norge har verdens største offentlige sektor, eller at pengene renner ut av sluket.
Slettet bruker
20.03.2020 kl 10:00 581

Erna tar knekken på Krona før hun klarer å bekjempe Corona!

Finansmarkedene internasjonalt har ingen tillit til Ernas satsing på norsk industri - stenge ned oljekranene og la nordmenns skattepenger subsidiere tyske vindmølleparker. Sånn kan det gå når Merkel får føre politikken for Erna.

Ernas fremtidige internasjonale karriere er ikke noe utlendingene synes har verdi. Kanskje på tide norske eliter innser det også?
Fjordgubben
20.03.2020 kl 10:11 574

Globalistene ser på verden på en konsentrert fungerende organisasjon, så da betyr det selvsagt ingenting om en vare produseres i Kina eller i Angola.

Men verden består av individer, ikke EN masse.

Man kan sammenligne det med å sitte med hodet inne i komfyren, og beina i fryseboksen, gjennomsnittlig temperatur blir muligens grei, men konsekvensene likevel fatale.