Flytoget må få permanent halv pris.

Slettet bruker
FLYTOG 23.04.2020 kl 15:22 430

https://www.dinside.no/reise/na-kan-du-reise-til-oslo-lufthavn-for-halve-prisen/72392384

Dette er noe Thinky har kjempet for i mange år.
Både at Flytoget som kritisk samferdselsinfrastruktur ALDRI må selges ut av 100 % statlig eie.
Og at Flytoget må dedikeres som arbeidshest for Oslo lufthavn. Flytoget har god frekvens (hvert
10de minutt fra Oslo S, så du behøver ikke å ha rutetabell derfra) men har ALLTID hatt lav kapa-
sitetsutnyttelse. Dette har personen bak Thinky i alle år kjempet for å endre på.

Flytoget har alltid fått ha for mye penger mellom hendene. Dette er FEIL politikk. Gardermobanen
er betalt for lenge siden. Vitsen må være at Flytoget skal betjene Oslo lufthavn best mulig.

Prisene må være lavest mulig, slik at togene fylles opp. Da utnyttes ressursen vi har bygget opp
best mulig. Og strømforbruket går til å frakte fler, med samme strøm. Og dermed tas energikonsumet
ned fra alternative tilbringeralternativ.

Drammen - Lillestrøm er norges i særklasse mest trafikerte togstrekning. Høyere kapasitetsutnyttelse
på Flytoget vil dermed ta ned trafikkbelastningen på denne togstrekningen. Ved at noen andre tog
kan kuttes ut.

Det norske rikspolitikere nå bør konsentrere seg om er utvidelse av Flytoget til å omfatte trafikering
til Hamar og Ski. Og for Ski's vedkommende trengs egentlig en sving i nordenden av den nye Follo-
tunnelen. Har sendt mail til jernbaneplanleggerne for godt over 10 år siden om dette. Flytog fra
Ski burde ikke behøve å kjøre innom Oslo S.

Oslo lufthavn var den mest trafikerte flyplassen i Norden de to første månedene i år under ett. Dette
har en enorm verdi for Norge. Og som vi bør videreføre. Flytog til Hamar og Ski kan få stor betydning.
Flytog til Moss og senere Lillehammer er også aktuelt. Dette vil hjelpe Oslo lufthavn.

Stockholm Arlanda har gjort seg helt bort på dette området. De sliter med en grusom kontrakt som
varer helt til 2046, med Hong Kong selskapet MTR. Sverige taper mye mulig i størrelsesorden noe
sånt som 50 milliarder kroner i året samfunnsøkonomisk, i forhold til et godt alternativ, på dette.

Så Stockholm Arlanda vil ikke makte å ta igjen Oslo lufthavn. Flytog til Moss og Lillehammer kan
bli et betydelig pluss for Oslo lufthavn.

Vårt nye intercity dobbeltspor er dimensjonert for 250 km/t. Dagens Flytog kjøres i 210 km/t.

Thinky kommer til å fortsette å slåss for et best og billigst mulig Flytog.

Flytoget trenger ikke å reklamere noe særlig. Det trenger bare å operere som det skal. Flytogets
kostnader kan bringes lavere. Flytoget skal ikke være sponsor heller. Flytoget skal bare levere
til samfunnet vårt. Flytog i fremtiden bør innrettes for å kunne utnytte fartspotensiale på 250 km/t.

Har nok også bidratt til å få trukket Flytogstasjonen ved Oslo lufthavn mer innunder terminalbygningen.
For å gjøre gangavstandene kortere. Korte gangavstander er også viktig ved alle Flytogstasjoner.
Samt at disse også har gode og gratis park & ride P-plasser så nære togplattformen som mulig. Så
hele logistikken optimaliseres og triveliggjøres best mulig hele tiden. Vi bygger alt dette for at sam-
funnet skal fungere best mulig. Og vi ser at dette kommer oss tilgode.

Østlandet er ikke så stort, og egner seg glimrende til Flytog. Sandefjord lufthavn vil også få integrert
jernbanestasjon. Flytoget og Intercity vil bidra til å frigjøre veikapasitet på Østlandet.
Redigert 23.04.2020 kl 15:49 Du må logge inn for å svare