Skuffende
Endelig kommer Mazda med en ny, elektrisk bil. Den ser lekker ut, men tallene later til å skuffe.
Som oftest lanseres en helt ny eller oppdatert bilmodell med pressemeldinger, i tillegg til fysisk visning med fanfare og divertissement. Bilbransjen er som oftest mestere på å gjøre stas på seg selv.
Tesla har tidligere også gjort dette, men nå som Tesla Model Y vises i ansiktsløftet utgave, nærmest sniker den seg inn på markedet.
«Plutselig dukket den nye modellen opp på flere av Teslas asiatiske nettsider i dag, samt den australske. Det kan derfor se ut som om det er i de tidssonene det blir mulig å bestille bilen først», skriver Elbil24.no.
Oppdatert utseende
Det er altså ikke snakk om noen åpning av bestillinger i Norge eller Europa for den sags skyld. Finansavisen har vært i kontakt med Tesla i Norge, som ikke vil gi noen kommentar.
Dagens Tesla Model Y er som kjent Norges mest solgte bil flere år på rad, og det er totalt registrert over 65.000 biler i Norge siden den kom på markedet
Det er imidlertid ingen tvil om at en ny Model Y rulles ut. Som ventet har oppdaterte Model Y fått mange av grepene Tesla allerede har gitt Model 3.
Både foran og bak har nye Tesla Model Y fått en tversgående lyslist. Den nye standardfargen heter visstnok Stealth grey, så hvit lakk later det til at du må betales ekstra for å få. Fargene glacier blue, quicksilver og ultra red er også tilgjengelig, men det kan forandres når Tesla åpner for bestillinger i andre deler av verden, skriver elbilnettstedet.
Dette vet vi om rekkevidden
Det rapporteres at den oppdaterte bilens luftmotsandskoeffisient er forbedret fra 0,23 til 0,22. Foreløpig er det kjent at bilen kommer i to utgaver – én med bakhjulsdrift og én med firehjulsdrift. Det spekuleres i at disse tilsvarer dagens vanlige Model Y med bakhjulsdrift og Long Range-utgaven.
Siden nye Model Y ment for Europa og Norge ennå ikke er vist, er det usikkert hvordan modellutvalget vil bli her til lands.
På Teslas asiatiske nettsider fremkommer det at rekkevidden på de to modellene ligger på 466 med bakhjulsdrift og og 551 med firehjulsdrift. Den «gamle» Model Y Long Range, som fortsatt selges i Norge, har 533 kilometers rekkevidde. Noen gedigen forskjell er det med andre ord ikke.
Så kjapp er den
Om modellene som fås i Australia tilsvarer det som kommer til Norge, vil Model Y bli kjappere. 0 til 100 skal gå unna på 5,9 sekunder med bakhjulsdrift– mot 6,9 på dagens modell i Norge.
For modellen med firehjulsdrift er forbedringen på 0,7 sekunder, fra 5,0 sekunder tidligere til 4,3 sekunder nå.
Flere endringer
Også interiøret har fått seg en oppfriskning med elementer som kjennes igjen fra Tesla Model 3. Imidlertid skal det vise seg at blinklysspaken, som Tesla fjernet på oppdaterte Model 3, ikke er fjernet på nye Model Y.
Finansavisen og mange andre har konkludert med at oppdaterte Tesla Model 3 kjører mer komfortabelt enn den første generasjonen. Det er også blitt bemerket ved flere anledninger at dagens «gamle» Model Y burde få de samme oppgraderingene, som ville gjort Model Y mindre stiv.
Nå kan det se ut som at Tesla også har gjort noe med dette på nye Model Y.
Finansavisen vil selvfølgelig komme tilbake til oppdaterte Tesla Model Y straks det er noe nytt å melde om levering i Norge, hvilke modeller som kan kjøpes og hva de skal koste.