Ryanair avsluttet 1. kvartal 2017 med en økning i driftsinntektene på 2 prosent til 1.687,4 millioner euro, tilsvarende 15,83 milliarder kroner.Selskapet fikk 16 nye Boeing 737-800 i løpet av kvartalet og antallet passasjerer økte med 11 prosent til 31,2 millioner passasjerer.Økningen kom blant annet etter at gjennomsnittlit billettpris falt med 10 prosent til 39,92 euro.Resultat etter skatt økte med 4 prosent til 255,5 millioner euro, tilsvarende 2,4 milliarder kroner.Utvannet resultat pr. aksje steg med 11,7 prosent, fra 17,81 til 19,9 euro.I rute mot 13 milliarder- Den moderate økningen i resultatet i 1. kvartal er i tråd med tidligere guiding. Det at påsken ikke var med i kvartalet, den pågående volatiliteten på grunn av terroranslag og flygelederstreiker førte til at nesten 1.000 flyninger ble kansellert, sier Ryanair-sjefen, Michael O' Leary.Enhetskostnadene falt med 9 prosent og eksklusive flydrivstoff var de ned 4 prosent. Drivstoffkostnadene falt med 7,5 prosent, tilsvarende 42 millioner euro, til 518 millioner euro. For hele året regner selskapet med at drivstoffkostnadene vil falle med totalt 200 millioner euro.Flyselskapet opplyser at 95 prosent av drivstoffet for 2017 er sikret på 622 dollar pr. tonn, tilsvarende 62 dollar pr. fat. 55 prosent av drivstoffet i 2018 er sikret til under 500 dollar pr. tonn, tilsvarende 50 dollar pr. fat. Selskapet skriver i kvartalsrapporten av mesteparten av besparelsen planlegges tatt ut i lavere billettpriser, (..) mens det fortsetter å øke trafikken og antallet ruter kraftig.Ryanair opprettholder guidingen på at resultatet for hele regnskapsåret 2017 vil øke med 12 prosent, til et sted mellom 1.375 og 1.425 millioner euro. Til dagens valutakurs tilsvarer det et resultat på 12,9 og 13,4 milliarder kroner.Brexit-effektenSelskapet skriver også i kvartalsrapporten at det vil rette veksten bort fra britiske flyplasser og fokusere på å vokse på de europeiske flyplassene.Ryanair opplyser at effekten av Brexit også gjør at flyselskapet kutter i kapasitet og frekvens på mange ruter fra London Stansted, der selskapet allerede ligger langt over sine langsiktige vekstmål, men at det vil ikke føre til at ruter blir kuttet helt.Hele rapportenAksjen ned 29 prosentSiden Ryanair nådde all-time high på 15,34 euro på London-børsen den 6. januar har aksjen falt med 28,9 prosent, til 10,9 euro fredag.Det største fallet er kommet etter Brexit. Frem til folkeavstemningen hadde aksjen falt 9,4 prosent.Fallet har også kommet i samme periode som selskapet har kjøpt tilbake egne aksjer for 886 millioner euro, tilsvarende 8,3 milliarder kroner, til en snittkurs på 13,48 euro. På ekstraordinær generalforsamling 27. juli skal det stemmes over om selskapet skal kjøpe tilbake enda flere aksjer i løpet av de kommende 15 månedene.Følg aksjen her