<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bourbon Offshore Norway tyr til permitteringer

Lavt aktivitetsnivå fører til permitteringer hos Bourbon Offshores norske virksomhet. Det franske morselskapet tar grep etter tap på nær seks milliarder. 

Publisert 19. mars 2018
Oppdatert 19. mars 2018
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 466 ord
lead
Bourbon Front. Foto: Bourbon Offshore Norway.
Bourbon Front. Foto: Bourbon Offshore Norway.

Offshorerederiet Bourbon Offshore Norway må ty til permitteringer som følge av aktivitetsnivået, ifølge Vestlandsnytt.Ni personer i administrasjonen har blitt permittert, noe som betyr at det er 18 ansatte igjen på kontoret i Fosnavåg. -Vi er lei oss for å måtte gå til et slikt steg, men håpet er at de permitterte kan komme tilbake i arbeid så snart som mulig, sier administrerende direktør Bjørn Idar Remøy til avisen.Bourbon Offshore Norway er eid av den franske offshoregiganten Bourbon Offshore som eier en flåte på over 500 offshorefartøyer, og er et av verdens desiderte største offshorerederier.Rederiet la i forrige uke frem årsrapporten for 2017 som viste et underskudd på 576,3 millioner euro, tilsvarende nær 5,5 milliarder kroner.Det er i tråd med de foreløpige tallene som indikerte et underskudd på 600 millioner euro.Resultatet inkluderte nedskrivninger på 277 millioner euro, tilsvarende 2,6 milliarder kroner, derav 167,2 millioner euro er relatert til 41 skip som skal selges i forbindelse med en ny strategisk plan. Den norske virksomheten har totalt 15 fartøy, derav fem ligger i opplag. Ingen av disse skal selges som en del av den planen, slår Remøy fast overfor Vestlandsnytt. #BourbonInMotionOffshoregiganten lanserte en plan i februar kalt #BourbonInMotion som skal klargjøre rederiet for fremtiden.Planen spiller på at digitalisering vil være en vesentlig del av den fremtidige driften, og er delt i to.Den ene delen går ut på at aktivitetene til konsernet Bourbon Corporation deles inn i tre forskjellige frittstående selskaper; Bourbon Marine & Logistics, Bourbon Subsea Services og Bourbon Mobility.Den andre delen går ut på å kapitalisere på den digitale revolusjonen ved å «koble sammen» flåten, noe som skal gjøre driften mer lønnsom ved å redusere driftskostnadene for fartøyene. Dette programmet gjelder rederiets 132 moderne supplyskip, og vil innebære en investering på 75 millioner euro over tre år.Av den tradisjonelle flåten til Bourbon Marine & Logistics på 65 fartøy, eksisterer det 41 eldre fartøy som ikke kan kobles opp, og som etter planen vil bli solgt til markedspris. Det er salget av disse fartøyene som medførte nedskrivningen på nær 1,7 milliarder kroner i regnskapet for 2017.Frir til långiverneBourbon skriver i rapporten at rederiet har bedt långiverne om å få betalingsutsettelser mens det jobber med å få til en avtale som skal balansere betjeningen av gjelden mens offshoremarkedet henter seg inn igjen.Offshorerederiet avventer fortsatt svar fra flere långivere, noe som bidrar med usikkerhet til selskapets «going consern», men det fremheves imidlertid at troen på en løsning er stor.Rederiet hadde 334 fartøyer i drift i 2017. Antallet fartøy i opplag økte med 52 til 178 gjennom året.Utnyttelsesgraden til skipene i drift var på 82,4 prosent, sammenlignet med 83,1 prosent i 2016. De gjennomsnittlige dagratene falt fra 9.586 dollar i 2016 til 8.725 dollar i 2017.For inneværende år ventes aktiviteten å være på samme nivå som fjoråret som følge av overkapasiteten innenfor AHTS- og PSV-segmentene.