<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

K Line snur underskudd til overskudd

Offshoredivisjonen går fortsatt med underskudd, men ikke like mye som tidligere. 

Publisert 27. apr. 2018
Oppdatert 27. apr. 2018
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 252 ord
lead

Det japanske shippingkonsernet K Line som blant annet eier skip innen tørrbulk, container og offshore, er ute med årsrapporten for 2017. Av den fremgår det at konsernet snudde et tap på 139,5 milliarder yen i 2016 til et overskudd på 10,4 milliarder yen i 2017. Det tilsvarer nær 760 millioner norske kroner. På tross av resultatforbedringen har konsernet valgt å ikke betale utbytte for å stabilisere dets finansielle styrke. Bedring i offshoreOffshoredivisjonen, som kanskje er mest interessant sett med norske øyne, gjorde det også betydelig bedre i fjor enn i 2016.Shippinggiganten eier fem offshore supplyskip, samt to ankerhåndteringsfartøy, som alle opererer på norsk sokkel og drives gjennom det norske datterselskapet K Line Offshore AS. KL Sandefjord og KL Saltfjord er to av de sterkeste ankerhåndteringsfartøyene i verden, og svært populære blant oljeselskapene på norsk sokkel.Les også:  Fikk ekstrajobb til knallrateI tillegg til offshorefartøyene, består offshoredivisjonen av ett boreskip på en langtidskontrakt, og inntil i fjor sommer en flåte på 15 tungløftfartøy gjennom selskapet SAL Heavy Lift. Dette selskapet ble solgt til tyske Harren & Partner i juli. Fasiten for denne divisjonen viser uansett en resultatforbedring på 4,1 milliarder yen, tilsvarende rundt 300 millioner kroner. Underskuddet endte dermed på én milliard yen, noe som tilsvarer rundt 73 millioner norske kroner. Driftsinntektene beløp seg til 7,5 milliarder yen, eller om lag 546 millioner kroner. Det tilsvarer en reduksjon på 61 prosent fra 2016 og hele 79 prosent fra toppåret 2014. For inneværende år jobbes det med å stabilisere inntjeningen for offshoreskipene og igangsette strukturelle reformer avhengig av markedssituasjonen, opplyses det i rapporten.