Norwegian melder om et resultat etter skatt på minus 46 millioner kroner i 1. kvartal 2018, mot minus 1.491 millioner kroner i samme periode året før.Resultat per aksje ble minus 1,3 kroner, mot minus 41,5 kroner ved samme korsvei i fjor.Resultatet før skatt ble minus 515 millioner kroner, sammenlignet med minus 1.848 millioner kroner i fjor.Driftsresultatet ble minus 2.226 millioner kroner, mot minus 1.702 millioner kroner året før.Ebitda beløp seg til minus 1.891 millioner kroner i første kvartal 2018, sammenlignet med minus 1.338 millioner kroner i samme periode året før.Driftsinntektene beløp seg til 6.992 millioner kroner, sammenlignet med 5.255 millioner kroner i 1. kvartal 2017.Videre steg selskapets leasingkostnader til 1.010 millioner kroner, fra 731 millioner i fjorårskvartalet.Selskapet hadde tilleggsinntekter (ancillary revenues) på 1.211 kroner i kvartalet, mot 919 millioner kroner i fjorårskvartalet.Flyselskapet fraktet 7,5 millioner passasjerer i første kvartal, en økning på 12 prosent. Kapasitetsveksten var på 36 prosent og fyllingsgraden var på 84,5 prosent. Kvartalet ble preget av internasjonal ekspansjon, sterk passasjervekst og høyere drivstoffkostnader. En vellykket privat plassering av aksjer ble gjennomført i kvartalet, opplyses det.- I dette kvartalet merker vi spesielt effektene av høyere drivstoffkostnader. Vi har doblet antall nye Dreamlinere sammenlignet med samme periode i fjor. Flyene fylles godt og stadig flere kunder, både i nye og mer etablerte marked, velger å fly med Norwegian. Langdistanseoperasjonen vår er godt etablert, noe som er et bevis på at reisende ønsker å fly interkontinentalt til en lav pris, opplyser konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.Vellykket rettet emisjonEn rettet emisjon på 450 millioner kroner ble gjennomført dette kvartalet.- Norwegian har vært gjennom en lang periode med sterk vekst som vil nå toppen i andre kvartal i år. Kapitaltilførselen vil styrke konkurranseevnen og beskytte eksisterende og fremtidige investeringer i et marked preget av høye oljepriser og svingende valutakurser, sier Kjos.I løpet av kvartalet har selskapet satt seks fabrikknye Boeing 787-9 Dreamlinere og to fabrikknye Boeing 737-800-fly i trafikk. Selskapet inngikk også en samarbeidsavtale med Widerøe som gir reisende på innenriksruter i Norge mulighet til å fly sømløst med Norwegian og Widerøe.- Samarbeidet med Widerøe har blitt godt mottatt i markedet og antallet bestillinger fortsetter å øke, sier Kjos.Flere henvendelser etter IAG-flørtVidere opplyser Norwegian at selskapet har mottatt flere henvendelser etter IAG-konsernets kunngjøring om overtakelsen av 4,6 prosent av aksjene i selskapet. Styret har opprettet en styrekomité og engasjert økonomiske og juridiske rådgivere for å gjennomgå situasjonen, for å håndtere relevante henvendelser og ivareta alle aksjonærenes interesser.I forbindelse med den rettede emisjonen som ble gjennomført i mars opplyste selskapet i en melding 20. mars at omsetningen i første kvartal var ventet til 7.100 millioner kroner, ebitda var ventet til minus 2.000 millioner kroner, driftsresultatet var ventet til minus 2.300 millioner kroner og resultat før skatt var ventet til minus 2.600 millioner kroner.Fastholder målNorwegian gjentar målet om en produksjonsvekst (ASK) på 40 prosent for 2018, og en ventet enhetskostnad (CASK) på 0,415-0,42 kroner, eller 0,29-0,295 kroner eksklusive drivstoff og avskrivninger.Selskapet hadde en enhetskostnad inklusive avskrivninger og eksklusive drivstoff på 0,35 kroner i første kvartal 2018, mot 0,36 kroner i samme kvartal året før.Selskapet estimerer fortsatt en produksjonsvekst på 48 prosent i andre kvartal, 37 prosent i tredje kvartal og 41 prosent i fjerde kvartal. I første kvartal 2018 var ASK opp 36 prosent.2018-målene er basert på en antagelse om en kronekurs mot dollar på 7,71 og 9,65 mot euro, eksklusive hedgede volumer.Her er rapporten og presentasjonen