Otovo Solar startet med å selge solcellepaneler på nett i Norge i 2016, og etter det første året var tidligere Schibsted-topp og medgründer Andreas Thorsheim i tvil om det ville gå bra.I fjor omsatte selskapet for 42 millioner kroner. Underskuddet ble på 13 millioner kroner.I år tror Thorsheim at de passerer 80 millioner kroner i omsetning, og i starten av september passert de 1.000 installasjoner – med positiv bruttomargin.Da er det på tide å begynne å snuse på de store markedene i Europa. De er allerede i gang i Sverige, men Thorsheim sier at de ikke trenger å ha puttet ballen i mål i Sverige før de gyver løs på Tyskland og de andre store markedene enda lengre sør. Da hjelper det godt for både sjel og sinn at selskapet nylig ble tildelt Oslo Innovation Award 2018.Otovo Solar har gått barneskoene med å selge solcellepaneler til private i et av de tøffeste markedene for solcellepaneler i den vestlige verden. De er blitt størst, og ikke bare i Norge, men på kort tid også i Sverige. I Sverige møter de konkurrentene som de vil måtte slåss med ute i Europa. Og Thorsheim er ikke blitt skremt. Snarere tvert om.Målsettingen er å bli størst der også. Det skal visstnok ikke så mye til, skal vi tro Thorsheim. Og pengene og finansieringen til å satse har de.Onsdag var medgründer og daglig leder i Otovo Andreas Thorsheim gjest i Økonominyhetene med Trygve Hegnar.NB! Husk at du kan abonnere på HegnarPodden i iTunes, SoundCloud eller din podcastavspiller.