<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Burgerkongen større enn McDonald’s

I fjor passerte Burger King konkurrenten McDonald’s målt i antall restauranter i Norge. I år åpner Burger King ti nye restauranter.

Publisert 17. feb. 2019 kl. 11.51
Oppdatert 29. aug. 2019 klokken 21.54
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 564 ord

(Finansavisen.no): - Målt i antall restauranter passerte vi McDonald’s i fjor, og vi har planlagt mange restaurantåpninger i 2019, sier adm. direktør Rune Sandvik i King Food, Burger Kings norske driftsselskap.I 2002 solgte Narvesen Burger King til Umoe Restaurants, og i 2013 signerte Umoe Restaurants en master franchise-avtale for Burger King i Norge, Sverige og Danmark. Etter dette startet veksten for alvor. Siden 2013 har Burger King åpnet 120 nye restauranter i Skandinavia.For øyeblikket finnes det 79 Burger King-restauranter i Norge. 58 av disse eies av King Food, og resten er drevet på franchisebasis. Til sammenligning har McDonalds totalt 73 norske restauranter.- I 2018 økte vi antall restauranter i Skandinavia med 26; 11 av disse i Norge. I år åpner vi 30 nye, hvorav cirka ti er norske, sier Sandvik.Satser på Drive ThruBurger King fokuserte opprinnelig på restauranter i kjøpesentre, men i januar i fjor signerte King Food en avtale med Veikroer Eiendom om åpning av restauranter der Marché tidligere holdt til.- Vi har allerede åpnet tre restauranter i tidligere Marché-lokaler, og har planer om ytterligere tre eller fire i år. Gode lokasjoner med mulighet for Drive Thru har vært en mangel hos oss, men i dag har vi rundt 15 slike restauranter, og det kommer flere. Det er dette segmentet som vokser mest, sier Sandvik.Finansavisen møter ham i Burger Kings nyeste restaurant, nærmere bestemt på Karl Johans gate i Oslo. Den åpnet i forrige måned i lokaler som tidligere huset et annet av Umoe Restaurants konsepter, TGI Friday.- Målt i antall kvadratmeter er dette vår største restaurant. Den er et unntak når vi nå fokuserer på Drive Thru i forbindelse med nyåpninger. Det er rett og slett en fantastisk beliggenhet, sier King Food-sjefen, som selv startet sin Burger King-karriere for 30 år siden, nærmere bestemt i oppvasken i kjedens første restaurant i Trondheim.Restauranten i Karl Johans gate har såkalte selvbetjeningskiosker, noe som finnes i rundt halvparten av de norske Burger King-restaurantene i dag.Omsetning: 1,1 mrd.King Food omsatte for 741 millioner kroner i 2017. I 2018 ble det en solid vekst.- King Food favner kun våre egne restauranter. Hvis man inkluderer franchiserestaurantene hadde vi en omsetningsvekst på 25 prosent til rundt 1,1 milliarder kroner netto i 2018, forteller Sandvik.Og med alle de nye restaurantene blir det vel en god vekst i år også?- Ja, i 2019 får vi helårseffekten av alle de nye restaurantene vi åpnet i fjor, i tillegg til at vi åpner ti nye i år. Vi sikter mot en samlet vekst på mellom 17 og 20 prosent i 2019, sier Sandvik.- Vi regner med at eksisterende restauranter vil vokse med 7-8 prosent i år. I denne forbindelse spiller lansering av nye produkter en viktig rolle. I løpet av fjoråret lanserte vi for eksempel vegetarburgeren Veggie King og Halloumi King, laget på Halloumi-ost fra Kypros, fortsetter han.Høye investeringer- Alle nyåpningene må kreve relativt høye investeringer?- Ja, det koster rundt 6 millioner kroner å åpne en ny restaurant, så totalt er det snakk om investeringer på rundt 700 millioner kroner i Skandinavia siden 2013, sier Sandvik.- Men vi ser at vi tjener penger når vi åpner på riktige steder. Målsetningen er at hver enkelt restaurant skal være lønnsom. I dag er det ikke mer enn to restauranter vi kan si ikke er det, fortsetter han.I 2017 nådde King Food et resultat før skatt på 41 millioner kroner av en omsetning på 741 millioner.