(Finansavisen): Gründer Hogne Hallaråker er hjernen bak bruk av silderogn mot psoriasis. I 2011 fikk han med seg Natural-gründer Jan Remmereit og styreleder Harald Nordal. Sammen bygget de opp en kosttilskuddsvirksomhet som har finansiert driften mens det har vært jobbet mot klassifisering som legemiddel.- Vi er alene i verden om en patentert prosess for å trekke ut olje fra silderogn, og vi vil ha middelet godkjent som legemiddel, sier adm. direktør Ole Arne Eiksund.Doblet prisen- 2 til 3 prosent av verdens befolkning har psoriasis. Vi har en forretningsmodell der vi ved å ta 0,5 prosent av markedet vil sitte igjen med et overskudd på 350 millioner. Men vårt mål er ikke 0,5 prosent. Det er 3, 4 eller 5 prosent. Potensialet er så stort, sier han.Da snakker han plutselig om 3,5 milliarder i inntjening i stedet for 350 millioner.Nå har Arctic Nutrition gjort en emisjon på 46 millioner kroner der selskapet er priset til 220 millioner før penger. Det utgjør mer enn en dobling siden selskapets forrige runde mot ansatte i fjor. Det var imidlertid før selskapet hadde de første resultatene fra en studie ved Haukeland universitetssykehus. Og nå viser studier at en tidligere forbedring på 32 prosent nå er oppe i 50 prosent forbedring ved bruk av kuren.Vil hente 150 millionerDen største bidragsyteren i denne runden var Ålesund-selskapet Pir Invest bestående av en rekke næringslivsfolk i regionen som investerer lokalt etter å ha solgt bedriftene sine.- Vi kommer til å gjøre en ny runde til høsten for å fullfinansiere fase 3-studien. Den blir trolig på 150 til 200 millioner, sier Eiksund.Ett av alternativene for videre finansiering er børsnotering.- Dersom alt går som planlagt kommer prisingen til å ligge vesentlig høyere – trolig mellom 500 og 800 millioner kroner. Det er ikke vedtatt ennå, og det kommer tidligst til å skje neste år, sier Eiksund.Hallaråkers eierandel er allerede vannet mye ut i det han sitter på 3,5 prosent, mens Remmereit har drøyt 10 prosent og Nordahl nær 12 prosent. Pir Invest har 14 prosent etter den rettede emisjonen.Globalt legemiddelselskapMen før det kan høstes må legemiddelløpet fullføres, hvorpå det er inngått samarbeid med Smerud Medical om planlegging og gjennomføring av neste studie.- Vi anslår at det vil ta fire år før vi kan markedsføre produktet, sier Eiksund.Problemet med psoriasis er at det er en sykdom som er krevende å behandle. Selv om legemidlene som blir brukt i dag har god effekt, er de dyre. Arctic Nutritions produkt skal være kostnadseffektivt samtidig som det ikke er registrert bivirkninger.Selskapet opererer med en partnermodell der et globalt legemiddelselskap skal stå for markedsføring av produktene, men der Arctic Nutrition skal innkassere 30 prosent av inntektene.