Riggselskapet Transocean har fått har medfart på børsen den siste måneden. Aksjen har falt fra 73 til 48 dollar eller 34,2 prosent. Forrige topp ble satt 20. April på 92,03 dollar. Det betyr at aksjen har falt 47,5 prosent i perioden.Mens Holberg Fondene solgte seg ned i aksjen i forkant og Skagen Fondene angrer på at de økte sin beholdning rett etter at ulykken i Mexicogulfen ble kjent i april, har ODIN Fondene brukt mai til å øke beholdningen i Transocean.ODIN-fondet, ODIN Offshore , hadde ved utgangen av april Transocean som sin sjette største investering (4,19 prosent). Fondets forvaltningskapital var på 2,997 milliarder kroner.På vegne av fondets forvalter, Lars Mohagen, skrev investeringsdirektør Jarl Ulvin følgende til sine kunder (notatet er datert 6. mai 2010 ):- Vi mener flere oljeserviceaksjer (Transocean inkludert) har fått for hard medfart på børsene de siste dagene. Vi tror aksjemarkedet overreagerer, og at man nå finner gode kjøpsmuligheter i en rekke amerikanske oljeserviceaksjer. Ulykken i Mexicogulfen vil ikke føre til lavere etterspørsel etter olje.I siste utgave av Kapital (fredag 28. mai) argumenterer ODIN-analytiker Håvard Opland for at dette kan være årets kjøpsmulighet for en rekke oljeserviceaksjer - i særlig grad de amerikanske (inkludert Transocean).- Vi mener at aksjekursene har falt langt mer enn det burde være grunnlag for. Dette kan illustreres med et eksempel: Aksjekursen til Transocean sto i 92 dollar pr aksje rett før ulykken. Verdien av den tapte riggen Horizon utgjør ca to dollar pr aksje. Horizon var selvsagt forsikret, og oppgjøret dekker om lag halvparten av tapet. Den neddiskonterte verdien av kontantstrømmen riggen ville ha generert, ligger rundt én dollar pr aksje. Likevel faller aksjekursen fra 92 til 63 dollar - et fall på over 30 prosent. Mye av dette kan nok tilskrives frykt for en langvarig, rettslig strid med BP og usikkerhet rundt eventuelt erstatningsansvar. Etter vår mening står likevel ikke de fryktede økonomiske konsekvensene i stil med kursfallet. Transocean prises nå til under bokført egenkapital for 2010 (P/B 0,9), noe som vitner om svært lave forventninger til fremtiden. Dette er en massiv overreaksjon slik vi ser det - eller en kjøpsmulighet om du vil, skriver Opland .Siden innlegget i Kapital har Transocean blitt enda billigere (gårsdagens sluttkurs i USA var på 48,35, ned 47,5 prosent fra toppen i april, journ. anm.). Har dere brukt mai til å laste opp med Transocean-aksjer eller har dere fått kalde føtter og gjort helomvending i aksjen, spør vi Ulvin under dagens ODIN-konferanse?- Vi har ikke snudd i synet på aksjen. Vi har kjøpt litt i mai, men ikke mye. Vi har ikke hatt mye å kjøpe for. Enkelte har blitt nervøse og gjort uttak fra fondet, men forvaltningskapitalen har holdt seg stabil. Transocean utgjør fortsatt i overkant av fire prosent av porteføljen, sier Ulvin til HegnarOnline. Ulvin er stedfortreder for Mohagen som er langtidssykemeldt.Ulvin presiserer at ODIN har en gjennomsnittlig kostpris på Transocean-posten på rundt 50-55 dollar. Noe som betyr at papirtapet på posten per i dag er begrenset til 4-13 prosent.Du er ikke redd for at ulykken i Mexocogulfen skal kunne svekke Transocean kraftigere og lenger enn det som er priset inn i aksjen per i dag?- Det er en viss risiko for det, men aksjen har falt fra over 90 dollar allerede. Forutsetningen for god drift er der fortsatt. Det er ingen fasit med to streker under svaret, så dette kan slå begge veier, sier Ulvin.ODIN Offshore er (per 1. Juni 2010) ned 6,9 prosent så langt i år. Siste tre år er fondet ned 15,6 prosent, mens det er opp 8,3 prosent over en periode på fem år. Siden fondet ble etablert 18. August 2000 er oppgangen på 6,6 prosent.10 største selskapene i fondet per 30.04.2010