<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Regjeringen skuffer utenlandsstudentene

Høyere utdannings- og forskningsminister Tora Aasland presenterte i dag stortingsmeldingen om internasjonalisering av utdanningen.

Publisert 13. feb. 2009
Oppdatert 13. mars 2014
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 242 ord
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

- ANSA er positiv til at Regjeringen har tatt initiativet til en bred og helhetlig gjennomgang av internasjonalisering i utdanningen, men i stortingsmeldingen er det få lyspunkter. Regjeringens handlingsforslag er få og snevre, sier Anders Fjelland Bentsen, president i ANSA.Antallet studenter som tar en hel akademisk grad i utlandet, har falt kraftig de seneste årene. ANSA mener at Regjeringen ikke har forstått verdien av studentmobilitet.- Det at studenter tilegner seg internasjonal erfaring og kompetanse danner selve grunnlaget for at man kan lykkes med øvrige internasjonaliseringstiltak. Den viktigste kunnskapsoverføringen over landegrensene skjer ved at folk faktisk flytter på seg. Det haster derfor med å få snudd den negative trenden med færre utenlandsstudenter, sier Bentsen.ANSA publiserte for kort tid tilbake en mobilitetsrapport som viser at kutt i stipend og omlegning av studiestøtten forårsaket nedgangen i antallet utenlandsstudenter. Undersøkelser viser at det er flere som ønsker å studere i utlandet, enn som faktisk drar ut. Hver fjerde student som fravelger utenlandsstudier, oppgir at de synes det blir for dyrt.- I påvente av denne stortingsmeldingen har Regjeringen unnlatt å ta tak i en rekke viktige problemstillinger. Nå forventer vi at statsråden stiller opp og tar debatten om utenlandsstudentenes rammevilkår, sier Bentsen.Elitistisk tenkningInternasjonaliseringsmeldingen har som et hovedmål å sette fokus på kvalitet i utdanningen. ANSA frykter at en snever og elitistisk tilnærming til kvalitetsbegreper vil bli dominerende som følge av meldingen.- Utdanning i utlandet må ikke bli forbeholdt de mest akademisk eller økonomisk resurssterke studentene, sier Bentsen.