<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Trendy å ha en kvinne i ledelsen

Interessen for å gjøre karriere er voksende blant den yngre generasjonen av danske kvinner.

Publisert 19. apr. 2013
Oppdatert 17. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Marissa Mayer - Foto - Scanpix
Marissa Mayer - Foto - Scanpix

Det er ikke lenger et fy-ord å være karrierekvinne, skriver den danske avisen business.dk. De hevder at interessen for lederjobbene blant den yngre generasjonen kvinner i Danmark er stor.- Vi har fått mange kvinnelige ledere hos oss og mange av dem er unge. Jeg tror at tallene er et uttrykk for at vi har kommet dit hen hvor kvinner har fått øynene opp for ledelse og vil lede, sier Vibeke Skytte som er direktør i Lederne til avisen.Men Danmark man ser at kvinner søker seg til mellomlederstillinger og stillinger uten personalansvar.- Dessverre har vi ennå ikke så mange helt opp på toppledernivå, men jeg er sikker på at det får vi, sier Skytte.Hun understreker at det å mestre en topplederstilling krever erfaring og ballast, noe som kan forklare hvorfor det er kvinner i 40årene som helst søker seg til de øverste stillingene.- Jeg tror det er tendensen fordi karriere og barn, hele livsbalansen henger godt sammen i denne alderen, hvor man også har fått den erfaring som en topplederjobb krever, sier hun.Karen Sjørup, som er lektor på RUC ved Institutt for samfunn og globalisering, mener generasjonsskiftet er en endring i hele samfunnet.- Det har blitt trendy å ha en kvinne i ledelsen. Begrepet "karrierekvinne" har fått en annen betydning, det er ikke så negativt ladet lengre, sier hun til business.dk.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK