Kritikk mot kartlegging av barnehagebarna
Flere og flere kommuner tar i bruk ulike verktøy for å kartlegge barnehagebarnas ferdigheter innen blant annet språk og matematikk. Barnehagelærere og forskere advarer mot måleregimet.

- Det som før het faglig skjønn blir nå omtalt som synsing. Vår kunnskap har ikke verdi lenger hvis ikke det kan måles, sier førskolelærer Eivor Evenrud til Klassekampen.Hun er pedagogisk leder i en Oslo-barnehage og sier måleregimet opprører mange førskolelærere.Ett av verktøyene som brukes er TRAS (Tidlig Registrering Av Språkutvikling), et observasjonsskjema som inneholder 24 spørsmål om barnets språknivå og som benyttes hos 90 prosent av landets barnehager.Verktøyet måler blant annet om barnet er med på leker som sisten og gjemsel, og om barnet bruker setninger med preposisjoner og om det forstår minst tre til fire fargenavn.- Typisk for disse verktøyene er at de i utgangspunktet er laget for å brukes på barn hvor man ikke kommer noen vei med det som ellers fungerer og trenger noe ekstra. Men nå er disse til allmenn bruk, sier høyskolelektor Mari Pettersvold ved Høyskolen i Vestfold.Hun mener skjemaene fører til at ressurser tas bort fra dem som trenger ekstra oppfølging. (©NTB)