<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

En svært komfortabel SUV

Vi tok med oss en Lexus RX 450h på langtur og konkluderer med at det er en svært komfortabel SUV. 

Publisert 30. mai 2016
Oppdatert 30. mai 2016
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead

Den store, i bokstavelig forstand, nyheten fra Lexus i år er SUV-en RX 450h. Vi fikk en smakebit av hybriden på den internasjonale lanseringen i Portugal før jul, men har nå fått teste den grundigere på norske og danske veier.Allerede får du stiger inn/opp i bilen legger man merke til Lexus nye designfilosofi, som vi tidligere har sett på den mer kompakte SUV-en NX. Det er tydelig at designerne har fått friere tøyler enn tidligere og at Lexus sikter mot yngre kjøpere enn før. Dette er så langt unna «gubbebil» som det er mulig å komme, i alle fall designmessig.Lexus-en skiller seg ut, mest positivt. I løpet av våre nesten 130 mil i bilen så vi ingen andre tilsvarende biler på veien. I Danmark, hvor bilparken i hovedsak består av de minste bilene på markedet, vekket den også oppsikt. På parkeringsplasser fikk SUV-en mange lange blikk.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Les også: Mye bedre for mye mindre

For å starte med konklusjonen; RX 450h er en ypperlig langturbil med høy grad av komfort for både fører og passasjerer.Lydnivået er behagelig. Under gasspådrag hører du brummingen fra V6-motoren. CVT-kassen sørger imidlertid for noe mas ved at turtallet fyker opp. Ved småkjøring hører du knapt bilen.(Artikkelen fortsetter under bildet)Bak rattet har man det bra. Lexus har puttet en stor skjerm inn i bilen, men vi ble aldri 100 prosent komfortable med betjeningen av navigasjonsanlegget. Til å hjelpe deg har du en liten joystick, men denne synes vi var litt krøkkete å bruke. Du treffer gjerne feil når du «sikter» deg inn med pilen på skjermen.(Artikkelen fortsetter under bildet)I prisklassen opp mot én million regner man med å finne behagelige seter. I så måte skuffet ikke testbilen. Skinnseter er standard uansett utstyrsnivå. Det samme er kjøling av forsetene og 10-veis elektrisk innstilling av forsetene.RX 450h er en relativt praktisk bil. Vi satte ekstra pris på at det er mulig å justere vinkelen på baksetene. Det gjøres elektrisk via en knapp nede på stolene. Baksetet kan også justeres i lengderetningen. Med setet i bakerste posisjon har baksetepassasjerene kongeplass. Det sies at plassen da blir på nivå med den man finner i S-klasse-utfordreren LS 600h. Det tror vi på.Bagasjerommet er også absolutt tilfredsstillende, selv om en del andre SUV-er er større. Elmotoren stjeler noe plass, men du har allikevel 539 liter til rådighet.(Artikkelen fortsetter under bildet)Lexus-en er svær, noe vi ikke minst merket på trange ferjer og i parkeringshus  Svingradiusen står også i stil med det omfangsrike ytre. Heldigvis var bilen utstyrt med velfungerende parkeringssensorer, kameraer og ikke minst en oversikt over bilen fra fugleperspektiv.RX450 h har alt sikkerhetsutstyret du forventer i en så dyr bil. Autobrems, blindsonevarsling, adaptiv cruisekontroll og lane assist er blant utstyret.Kjøremessig er «komfort» stikkordet. Over lengre transportetapper på kontinentale motorveier har Lexus-en, og du, det som plommen i egget.(Artikkelen fortsetter under bildet)Hybriden uten ladekabel er utstyrt med en bensinmotor på 262 hk, samt elmotorer fremme og bak på henholdsvis 167 og 68 hk. Samlet systemeffekt er på 313 hk, mens maksimalt dreiemoment er på anstendige 600 Nm.Med en egenvekt på 2,1 tonn er ikke RX 450h noen sprinter, selv om 0-100 km/t går på 7,7 sekunder. Toppfarten er på 200 km/t.Lexus-en kommer gunstig ut av det norske avgiftssystemet, takket være lavt forbruk og lave utslipp. Teorien tilsier et snittforbruk på 0,53 liter på mila, noe som tilsvarer 122 gram CO2 per kilometer.Vi lå mye høyere enn dette, men det skyldes at vi stort sett kjørte på raske motorveier. Ved småkjøring i byen kjører man i stor grad elektrisk, med dertil lavere forbruk.(Artikkelen fortsetter under bildet)Toyota og Lexus har etter hvert lang erfaring med å lage hybridbiler. Dermed vet vi at det er holdbare biler som det er minimalt med problemer med. I tillegg er Lexus alltid på topp i kundetilfredshetsundersøkelser, noe som er svært betryggende for kundene.RX 450h går rett inn i et svært tøft segment, hvor konkurransen er beinhard. Lexus-en kjemper mot modeller som BMW X5, Volvo XC90, Mercedes GLE og Audi Q7.Lexus’  store styrker er komfort, utstyrsnivå, pris og renommé. Dette er en milsluker av rang.