<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vi har kjørt enorm SUV - baksetet koster 1 mill.

Vi har kjørt legendariske Cadillac Escalade i laaang utgave. «Det er mulig å gå tur baki her»

Publisert 23. juni 2016
Oppdatert 23. juni 2016
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 762 ord
lead

Mange nordmenn elsker amcar, og da snakker vi ikke om Tesla. Forruten Tesla er tilbudet magert. Jeep ligger på 32. plass på den norske registreringsstatstikken for personbiler, mens Ford selger en og annen Mustang. Også noen få andre «norske» modeller produseres i USA, som for eksempel BMW X6 og Ford Edge, men dette er ikke «amcar» i tradisjonell forstand.

Men det finnes muligheter for å skaffe seg en tilnærmet ny amerikaner, selv om det ikke skjer via en offisiell importør.Bilsenteret Stryn AS, som tross navnet ikke har hovedvirksomheten i Nordfjord, men i Bærum, importerer en rekke type biler til Norge. Amerikanske biler er en av spesialitetene.Vi har sett nærmere på noen av disse. Første bil ut er Cadillac Escalade.Nordmenn går gjerne i flokk når de skal kjøpe luksusbil. Det går gjerne i dyre tyskere fra Audi, BMW og Mercedes-Benz, eventuelt en Lexus, Volvo XC90 eller noe fra Jaguar Land Rover-konsernet.Men det finnes enkelte interessante alternativer fra «over dammen». Det er ikke mange år siden GMs Cadillac ble tatt inn gjennom en offisiell norsk importør, men ikke nå lenger.Den enorme SUV-en Escalade viser til fulle hva luksusprodusenten klarer å prestere.  Tidligere var det gjerne slik at amerikansk kvalitet, finish og image ikke kunne konkurrere med det ypperste fra Europa, men nå ser gapet ut til å være lukket.Escalade er det fremste amerikanerne kan tilby. Både «bling bling»-artister , begravelsesagenter, Hollywood-fruer og statsledere ser ut til å elske den svære bilen.  I Norge vekker det enorme «droget» berettiget oppmerksomhet.Vi fikk en helg i den største utgaven med lang akselavstand og høyeste utstyrsnivå «Platinum», med syv seter, en V8-er på 426 hk og et maksimalt dreiemoment på over 600 Nm.Escalade ble en positiv overraskelse.  Skinnkvaliteter, finish, utstyrsnivå er svært bra. Ikke minst leveres amerikaneren med det sikkerhetsutstyret du forventer i en millionbil.I en Escalade ser du ned på BMW X5-sjåfører, både i fysisk og overført betydning. «Kongen på haugen»-følelsen er påtrengende. Få våger å yppe seg med «lastebilen»Om de ytre dimensjonene er gedigne, med en lengde på 5,70 meter (52 cm lengre enn en «vanlig» Escalade) og en bredde på 2,04 meter, er plassnivået innvendig ekstremt. Som 7-åringen sa da han satte seg inn i bilen første gang «Pappa, det er mulig å gå tur bak her».På andre seterad finner vi to separate stoler, mens de tre siste passasjeren får plass på bakerste rad. Med alle syv setene i bruk har du faktisk et bagasjerom som er mye større enn på de aller fleste normale biler med fem seter. Produsenten oppgir selv 1.110 liter, samt 2.200 liter med fem seter i bruk. Den triste skjebnen for vår testbil er at den i disse dager blir bygget om fra den ultimate familiebil til varebil. De flotte bakstolene blir kastet ut til fordel for et gedigent varerom. Det er én million grunner til at det blir slik. Vi snakker om kroner og øre. Som 7-seter koster testbilen 2,2 millioner kroner. Som varebil er prisen om lag én million lavere! Da kan man begynne å lure på om det er et eller annet galt med det norske avgiftssystemet.Varebilsjåføren får i det minste et herlig arbeidsverktøy.Som trekkvogn må Escalade være nærmest perfekt. Du kan nærmest dra et romskip etter deg, dersom du passer på å utvide førerkortet ditt. Typegodkjenningen i USA tilsier en lovlig hengervekt på rundt 3,6 tonn, som kommer i tillegg til egenvekten på 2,7 tonn. På den enorme girspaken, på rattet naturligvis, har du en egen knapp du skal bruke når du kjører med henger, slik at det ikke er noen fare at automatkassen går ad undas.Det er på landeveien Escalade har det som plommen i egget. Dette er en langcruiserbil av rang. Komfortnivået er svært høyt. Den svære V8-eren sørger for et solid kraftoverskudd.  Støyisoleringen er ypperlig. Man kunne faktisk ønske seg mer brumming fra kraftverket under panseret.Du tenker deg imidlertid om to ganger før du bruker bilen til småkjøring i byen eller til kjøpesenteret.Lukeparkering kan du nærmest glemme, med mindre du befinner deg i enkelte deler av sentrale Oslo, hvor MDGs innføring av høye parkeringsavgifter har skremt bort de som vanligvis ville konkurrert om de samme parkeringsplassene.Du skal også vite hva du gjør når du kjører inn i et parkeringshus. I mange av dem vil du slite skikkelig med å manøvrere bilen.Det er noe med autoriteten til Escalade som appellerer. I hvert fall hvis det renner litt bensin i blodet.For deg med stor familie, stort plassbehov og som gjerne drar på tunge hengere kan amerikaneren absolutt være noe å vurdere.