<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Overhodet ingen «MINI-malisme»

«MINI» vokser og vokser. Det samme gjør prislappen, men dersom du venter noen måneder kan du gjøre et mye bedre kjøp!

Publisert 27. mars 2017
Oppdatert 27. mars 2017
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead

3,05 meter lang, 1,41 meter bred og 617 kg. Tallene gjelder den originale Mini-en, som ble produsert i perioden 1959 til 2000. Den levde virkelig opp til navnet.Lite minner om «mini» når vi kjører siste generasjon MINI Countryman. Den har vokst seg stor og er nå 4,30 meter lang og veier 1,5 tonn tung. Merkevaren har overlevd og deler av formen og designelementene minner oss om opphavet.MINI-eier BMW vet naturligvis at markedet for en «mini»-bil er marginalt og at kundene faktisk trenger større biler også, med MINI-logoer.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hva så med nye Countryman? Fasongen er den samme som tidligere, men bilen har blitt flere hakk mer praktisk ved at akselavstanden har økt med 7,5 cm og lengden med 20 cm.At baksetene kan justeres 13 cm i lengderetningen gjør også sitt til at bilen blir en mer aktuell familiebil.Viktigst av alt for mange er det at bilen nå faktisk har et bagasjerom som kan brukes til noe. Volumet er på 450 liter, 220 liter mer enn tidligere.(Artikkelen fortsetter under bildet)Dermed er Countryman ingen liten og snerten bil, men en helt vanlig bil som kan fungere for en liten familie. Majoriteten av kundene velger nok Countryman fordi den er kul og annerledes. Den er nok mer feminin enn mye annet i BMWs portefølje.Dersom man skal ha en sånn bil, må man nesten ha den i en sprek farge. En anonym versjon av en sånn bil blir litt paradoksalt. Man kjøper den fordi den skiller seg litt ut.Den røde bilen ble godt lagt merke til i bybildet. Spesielt et kjærestepar kikket veldig. Merkelig nok var det gutten som var den mest ivrige.(Artikkelen fortsetter under bildet)Bak rattet er det litt «tivoli» med fargene som endrer seg hele tiden, som den midtplasserte skjermen hvor du finner radio, navigasjon osv. Eksempelvis lyser det rødt når parkeringssensorene føler at det er fare på ferde.Oppsettet på bilen kan settes i sportslig modus, hvor du umiddelbart får rødfarge rundt skjermen, gult ved «midi»-modus og grønt når man velger den mer miljøvennlige «green»-innstillingen.At det er mulig å sette opp bilen etter dagsform er et pluss, selv om mange knapt nok vil vite om muligheten.(Artikkelen fortsetter under bildet)Bilen vi kjørte var en Cooper S ALL4, noe som vil si at den har en bensinmotor på 192 hk og firehjulstrekk. Den åtte trinns automatkassen er hentet fra BMWs delelager.Det er en flott kombinasjon.  Bilen er kjapp. 0-100 km/t går unna på 7,2 sekunder, og toppfarten er 222 km/t, som er omtrent dobbelt så mye som originalen Mini 850, som gikk i maks 112 km/t.Som en annen kuriositet kan vi nevne at forbruket på originalen på drøye 600 kg ble oppgitt til 0,8 liter normalbensin på mila, mens dagens modell nøyer seg med 0,64 liter.(Artikkelen fortsetter under bildet)MINI Cooper S ALL4 med automat har en startpris på 493.000 kroner. Det er ikke avskrekkende for en slik «BMW»,  men på sedvanlig BMW-vis baller det fort på seg når man velger ekstrautstyr.Vi skal ikke dvele voldsomt ved prisen på pressebilen. Den er på 658.460 kroner ex levering. Den er neppe representativ for snitt-MINI-en.Da har importøren krysset av for svært mye utstyr, hvor «John Cooper Works Chili-pakken» til 54.000 kroner drar voldsomt opp.(Artikkelen fortsetter under bildet)Den gode nyheten er at MINI-en kommer som ladbar hybrid med 224 hk, 6 trinns automat og 4x4 til sommeren. Da blir startprisen rundt 110.000 kroner lavere.  Man trenger ikke være rakettforsker for å fastslå at den vil ta store andeler av MINI-salget her i landet.Vi er nok ikke helt i målgruppen for bilen, men det spørsmålet vi sitter igjen med etter å ha kjørt bilen er: Hvem er det egentlig som trenger en MINI Countryman?Den er kul, sprek og kanskje litt harry med alle lyseffektene. Og den hadde fått plass i garasjen vår - selv om den altså har vokst seg «stor».«Less is More», er det noe som heter.  MINI kjører ikke den linjen.  Her er det ingen «MINI-malisme» - lenger. Tvert imot lesses det på gimmick-er, litt tivoli og særegne løsninger. Noen vil garantert elske det, mens andre sikkert vil mene at det er litt «over the top».Når en MINI ikke lenger er en MINI – hva er den da? Enda en («litt uvanlig») middelstor BMW?(Du finner flere bilder under faktarammen)