<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det har vært helt forferdelig

Norwegian-eier Bjørn Kjos beklager overfor alle passasjerene som ikke har kommet seg på ferie så langt i sommer. Men han kan ikke love at det ikke blir flere kanselleringer.

Publisert 7. juli 2016
Oppdatert 7. juli 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian Air Shuttle ASA. Foto: Scanpix
Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian Air Shuttle ASA. Foto: Scanpix

På en pressekonferanse torsdag formiddag viste Kjos blant annet til streikene i luftfarten i Frankrike, som har påvirket alle flygninger over fransk luftrom. De har kommet på toppen av mannskapsmangel, påpekte han.– Når vi har for lav bemanning og de samtidig streiker i Frankrike, det er da det skjærer seg, sa Bjørn Kjos.Norwegian manglet crew av to årsaker, forklarer Kjos. Først ble det planlagt for få pilotkurs. Det ble oppdaget allerede i desember, men det tar tid fra kursene planlegges til pilotene er klare.Dessuten ble avtalen om salg av fridager sagt opp etter 14 år.– Det hadde ikke vi tatt i beregningen, sier Kjos.Norwegian-eieren sier at de kommer til å kurse 275 nye piloter i år.Norwegian-ledelsen og pilotenes fagforening Parat ble onsdag enige om en ny overtidsavtale som gjelder ut året. Partene er også enige om at det skal ansettes minst 50 nye piloter i Skandinavia. (©NTB)