<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gir grønt lys for milliardkompensasjon til Hurtigruten og Havila

- Norske myndigheter har fulgt ESAs oppfordring. Ved å åpne markedet for reell konkurranse får staten nå mer igjen for pengene, sier ESA-president Bente Angell-Hansen.

Publisert 16. aug. 2018
Oppdatert 16. aug. 2018
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 226 ord
lead

EØS-tilsynet ESA gir klarsignal til de nye kystruteavtalene i Norge. Etter at staten har åpnet for effektiv konkurranse om rutene mellom Bergen og Kirkenes, utgjør ikke avtalene statsstøtte.Det skriver ESA i en pressemelding torsdag. Avtalene gjelder fra 1. januar 2021, går over ti år og innebærer at staten betaler om lag 8 milliarder kroner i alt. - Norske myndigheter har fulgt ESAs oppfordring. Ved å åpne markedet for reell konkurranse får staten nå mer igjen for pengene, sier ESA-president Bente Angell-Hansen.ESA godkjente i mars i fjor statsstøtten som ligger i den nåværende kystruteavtalen, men oppfordret samtidig Norge til å åpne for mer konkurranse. Norske myndigheter har fulgt opp, delt anbudet i tre mindre pakker og tildelt kontrakter til to selskaper. I tillegg til at Hurtigruten skal fortsette å seile kystruten fra 2021, kommer også det norske selskapet Havila inn på ruten.De nye avtalene innebærer at staten betaler Hurtigruten for å seile sju skip og Havila for å seile fire. Staten kompenserer selskapene for å sikre avganger med daglige stopp i 34 havner fra Bergen til Kirkenes året igjennom. EØS-avtalen tillater at staten kompenserer selskaper for å tilby tjenester som markedet selv ikke leverer – slik tilfellet er for kystruten mellom Bergen og Kirkenes.Vi gjør oppmerksom på at Trygve Hegnar er styreleder i Silk Topco, som han eier 4,91 prosent av gjennom selskapet Periscopus AS. Silk Topco eier på sin side Hurtigruten.