<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Flyet var konfigurert til å stupe

En flydel indikerer at ulykkesflyet var konfigurert til å stupe.

Publisert 15. mars 2019
Oppdatert 15. mars 2019
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 107 ord
lead

En flydel som er funnet på ulykkesstedet der et Boeing 737 Max 8 styrtet i Etiopia indikerer at flyet var konfigurert til å stupe, melder TDN Direkt.Ifølge Bloomberg News, som viser til en kilde med kjennskap til saken, var dette en del av bevismaterialet som fikk USA til å bestemme at flyet skal holdes på bakken, skriver nyhetstjenesten.Flydelen, en såkalt «jackscrew», er brukt til å heve og senke flyets front, og en foreløpig undersøkelse viser at delen var stilt inn til å presse fronten ned under ulykkesforløpet, ifølge Bloomberg News.Dette overbeviste ifølge nyhetsbyrået FAA til å se likheter til ulykken med det samme flyet i Indonesia 29. oktober.