<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Solgte tørrfisk for 107 millioner i fjor

SJØMAT: Ole Olsen (25) styrer 30 mann ved tørrfiskfabrikken i Sund i Lofoten. I 2018 økte salget med 50 prosent.

Publisert 2. apr. 2019
Oppdatert 2. apr. 2019
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 5 ord
+ mer
lead

FLAKSTAD, NORDLAND: – Dette er egentlig den travleste tiden på året. En stor del av råstoffet tas i mot på vinteren, og det er nå vi legger grunnlaget for resten av året, sier Ole Olsen (25), daglig leder i familieselskapet Sufi.En lastebil losser av ved mottaket i snøføyken, der fem mann står klare til å sperre fisken sammen i par. Torsken farer gjennom rutinerte hender og er deretter tørke­klar. Senere henges den opp på hjell omringet av rundt en halvmeter nysnø.Til høsten pakkes og sendes den ferdige tørrfisken ut i hele verden.Doblet salget på to årFiskeværet Sund regnes som et av Lofotens eldste, og ligger sørvest for Flakstadøya – altså nesten ytterst på vestspissen av Lofoten. Ute i havgapet er Olsen sjette generasjons tørrfiskprodusent, og omsetningen har skutt i været de seneste årene.I 2014 omsatte Sufi for 20 millioner kroner. I 2016 bikket salget 50 millioner og i fjor passerte selskapet 107 millioner kroner – nesten alt i eksportinntekter.Omsetningen er altså mer enn doblet på to år etter å ha økt med 50 prosent i fjor.25 år gamle Olsen returnerte til hjemstedet etter å ha fullført mastergraden i ledelse ved University College London.Han har nå administrert bedriften sammen med faren Ståle de seneste årene. Moren Oddrun er økonomiansvarlig og broren Benjamin jobber også i bedriften hver dag etter skolen.– I tillegg har vi rundt 30 ansatte som bidrar sterkt til å muliggjøre veksten, sier Olsen.På vekselvis norsk og engelsk besvarer han telefoner parallelt med å svare på spørsmål fra Finansavisen om omsetningsvekst og kjernemarkeder, mens han geleider med raske skritt rundt på området.Familien Olsen eier en rekke av byggene ved tettstedet, og grunnet boligmangel i kommunen har bedriften dessuten blitt nødt til å holde egne boliger til ansatte.– Vi hadde dessverre en brann med et tragisk utfall i fjor vinter, der en god kollega gikk bort. Vi arbeider nå med å få reist opp et nytt kjølelager, som vil gjøre oss mer konkurransedyktige. Parallelt har vi pusset og flyttet kontorer og pauserom, sier han.Lavere produksjonI likhet med flere andre produsenter, ble produksjonen til Sufi redusert i 2018 sammenlignet med 2017, noe som bidro til en pris­oppgang i fjor. En kulde­periode kuttet i fjor hengetiden til fisken med flere uker, og prisoppgangen står derfor bak mye av omsetningsveksten i 2018.– Vi økte også produksjonen av produkter til Nigeria, samtidig som vi startet eksport av frossen fisk til Asia, noe vi har stor tro på. Samlet sett bidro dette til et godt resultat, sier han.Etter noen år med god margin på tørrfisken, har resultatene de senere årene kommet under sterkt press, grunnet stor økning i råstoffprisen som det ikke har vært mulig å hente igjen hos importører og forbrukere i utlandet, ifølge Olsen.Med unntak av 2017 har Sufi i flere av de seneste årene hatt resultatmarginer på rundt 10 prosent.I 2017 bidro blant annet høyere finanskostnader til selskapets første underskudd siden 2009. 2017 ble et svakt resultatmessig år som følge av blant annet de økte råstoffprisene, parallelt med tapet av en terminkontrakt knyttet til et stort varelager.I 2019 mener Olsen fortsatt det er for tidlig å si noe om resultatutviklingen.– Det gjenstår å se resultatet av den store råstoffprisøkningen på torsk så langt i år, sier han.3 raske spørsmålStåle Olsen1. Hva er den viktigste årsaken til deres eksportsuksess?Vi har ved hjelp av dyktige ansatte lykkes med å levere produkter av stabil og god kvalitet, og dermed oppnådd tillit hos kundene.2. Hvordan ser virksomheten ut i 2025?Sufi skal ha befestet sin posisjon i tørrfisknæringen og den norske fiskerinæringen, samt styrket satsingen på eksport av annen sjømat, muligens gjennom oppkjøp. REAL Lofoten skal være en sterk merkevare i Norge og Italia, og ha lansert utvannet tørrfisk i minst fem land ut over eksisterende tørrfiskmarkeder.3. Hvilke politiske grep bør tas for å styrke eksportnæringen?For det første bør veiutbyggingen i regionen styrkes. Dette er viktig for å sikre god og trygg logistikk for produktene våre i rasutsatte områder. Fra vårt ståsted er det også ønskelig med forenklet markedstilgang og lavere tollsatser i Vest-AfrikaFakta om SufiFamiliebedrift som primært produserer tørrfisk i Lofoten, med Italia og Nigeria som hovedmarkeder. Bedriften eksporterer også saltfisk og frossenfisk.Ble startet i 1995 av Ståle Olsen, men familien har produsert tørrfisk i seks generasjoner. Drives i dag av far og sønn Ståle og Ole og har til sammen cirka 30 ansatte, hvorav de fleste er fast ansatte.Bearbeidet i fjor i underkant av 5.000 tonn råstoff. Av dette utgjorde torsk og torskehoder cirka 75 prosent. I tillegg har selskapet produksjon av sei, hyse, lange og brosme.Ståle Olsen er eneeier av selskapet.Italia og Nigeria størstDet meste av tørrfisken som produserer hos Sufi går, i likhet med resten av den norske produksjonen, til Italia og Nigeria. Tørrfiskeksporten står i dag for en relativt liten del av den norske sjømateksporten, men er til gjengjeld blant landets eldste eksportvarer.Spesielt Italia, hvor fisken blir ansett som en delikatesse,har vært et stort marked i en årrekke, men også Nigeria har lange tradisjoner for å kjøpe tørrfisk fra Lofoten.Nigeriansk nasjonalrettIfølge Norges Sjømatråd strekker tørrfiskkonsumet i det vestafrikanske landet seg tilbake til slavetiden, da slaveskipene til USA hadde behov for mat med lang holdbarhet. I dag har fisken fått innpass i flere av nasjonalrettene i landet.– Det er ganske stor forskjell på hva slags kvalitet som treffer i de forskjellige markedene. Både italienerne og nigerianerne har sine preferanser og forventer god kvalitet på produktene, forklarer Sufi-sjefen.Lanserer nytt produktSærlig mye mer ønsker ikke en hemmelighetsfull Olsen å si om hvordan de forbereder produktene til de forskjellige markedene, utover at det er tørkeprosessen og sorteringen i ettertid som er nøkkelen.Sufi har ifølge Olsen trappet opp investeringene i produksjonsmetoden for å løfte kvaliteten på produktet og gjøre hverdagen til de ansatte tryggere.I tillegg satser selskapet for tiden tungt på datterselskapet REAL Lofoten, som skal produsere innetørket og ferdig utvannet tørrfiskfilet.– Dette produktet skal forbrukeren kunne hente rett ut av fryse- eller ferskvaredisken, og lanseres på sjømatmessen i Brussel i vår, sier han.Eksportprisen 2019Eksportkreditt Norge, GIEK, GIEK Kredittforsikring og Innovasjon Norge jakter på Norges beste eksportbedrift.Prisen har som formål å premiere norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom markeder ute, og deles ut på Eksportkonferansen 30. april 2019.Juryen består av John G. Bernander (leder), Siri Hatlen, Kjerstin Braathen og Jan Christian Vestre.Juryen skal vektlegge ett eller flere av følgende elementer:– Eksportandel– Lønnsomhet (stamina over tid)– Innovasjon av produkt og/ellermarked– Verdiskaping i Norge Nominerte i 2019Hvem                               HvaCambi Group                    Rensing av kloakkslamTizir Titanium                   Produksjon av titanslagg & Iron  og spesialråjernDirtybit                            SpillteknologiutviklerNormec                           Vulkanisering av gummiFischbones                       Teknologi for oljeutvinningLervig                              SmåskalaølNordlaks                          FiskeoppdrettRestech Norway               LinekastereSufi                                Produksjon av tørrfiskKommer 3. april