Like før klokka 16.15 torsdag opplyste DNB at alle systemer fungerer som normalt.– Vi har jobbet med saken i hele dag og har i ettermiddag fjernet reservasjonene hos de siste kundene som fortsatt hadde feil saldo på konto, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Nylund i DNB til NTB.Tidligere– Det er trygt å bruke kortene nå. Det har det vært hele tiden. Det er ikke sånn at pengene blir borte, men det har vært et problem med at tidligere reserverte beløp ikke blir slettet, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim i DNB til NTB.Han sier at de overvåker situasjonen nøye, og at de selvfølgelig vil rette opp i eventuelle nye feil som vil oppstå.De siste dagene har DNB opplevd storm fra kunder som opplever å ha blitt belastet dobbelt for betalinger de har gjort med kortene sine. Banken forklarer dette med en teknisk feil som har gjort at den midlertidige reservasjonen for kjøpet ikke er blitt slettet slik den skal.– Mange har oppdaget at de står oppført med beløp som er lavere enn de skal i nettbanken, og noen har også vært i minus uten at de skal være det. Sånn skal det ikke være, og dette skal absolutt ikke skje, sier Nyheim.Kriseteam på sakenTorsdag formiddag har banken ennå ikke fått ordnet opp i problemene, men de opplyser at de har satt sitt kriseteam på saken. Det skal likevel ikke være fare for at nye transaksjoner skal legge seg dobbelt.– Feilen gjelder transaksjoner som er gjort noen dager tilbake i tid, sier Nyheim.Han har ikke noen oversikt over hvor mange kunder som er rammet, eller hvor store beløp det totalt er snakk om.– Vi beklager veldig overfor de kundene som er berørt, og gjør det vi kan for å hjelpe dem. Spesielt overfor dem som har havnet i en akutt situasjon på grunn av ulempene dette medfører, sier kommunikasjonsrådgiveren.– Fryktelig syndDNB ble først klar over problemene onsdag.– Vi jobbet med dette i hele går og fikk rettet opp mange tilfeller. Rundt midnatt ble vi oppmerksomme på at en del tilfeller fortsatt ikke var rettet opp, og da kastet vi oss rundt på nytt, sier Nyheim.Han omtaler det hele som «fryktelig synd».– Vi skjønner at kunder både blir oppgitt og frustrert når sånne ting skjer. Det er ikke noen hyggelig dag på jobben, sier han.DNB har følgende beskjed til kunder som mangler penger på grunn av problemene:– Vi prøver å hjelpe kundene med alternativer så godt vi kan. For dem som kommer i en akutt situasjon, så hjelper vi med å tilføre penger på konto så de får betalt det de skal. Det har vi hjulpet mange kunder med det siste døgnet, sier Nyheim.For øvrig oppfordres folk til å bruke MasterCard eller kontanter.Finanstilsynet følger medSeksjonssjef Olav Johannessen i Finanstilsynet sier at de er blitt orientert om hendelsen og om bankens arbeid for å rette feilen og hjelpe kundene.– Finanstilsynet følger opp at banken setter i verk tiltak for å sørge for at systemene fungerer som de skal, sier Johannessen til NTB.Forbrukerrådet ber kundene om å overvåke kontoene sine nøye.– Kunder som er usikre, bør ta en titt på de siste bevegelsene på sin konto, sier fagdirektør for finans Jorge Jensen i Forbrukerrådet.(©NTB)