- Foreløpig er alt hypotetisk, men får vi disse pengene er vi meget fornøyde. Det vil da satses på å utvikle kollektivtilbudet, sier informasjonsdirektør i Oslo Sporveier Merete Agerbak-Jensen til HegnarOnline.I den nye trafikk-og kollektivplanen for Oslo og Akershus er det enighet om at Sporveien fra 2008 skal få dekket inntil halvparten av sine driftsutgifter gjennom kommunale tilskudd og inntekter fra bompengeringen.- Det som er nytt med Oslopakke 3 er at pengene går til drift. Tidligere har de vært øremerket til investeringer som for eksempel i nye vogner, ifølge Agerbak-Jensen.Statens Vegvesens oppgave er nå å kontrollere og kvalitetssikre planene før bystyret i Oslo og Akershus fylkesting endelig godkjenner forslaget. - Jeg har ved flere anledninger uttrykt et mål om å få tilskuddene til kollektivtrafikken opp i 50 prosent. Det vil være på linje med Europas fremste bane- og trikkebyer, sier lederen av bystyrets samferdselskomité Rune Gerhardsen til Dagsavisen.Men de høye billettprisene er det foreløpig ingen planer om å forandre på.- Vi har ingen planer om å senke billettprisene. I brukerundersøkelser viser det seg at reisende er mer opptatt av et godt tilbud og punktlighet, sier informasjonsdirektør i Oslo Sporveier.