<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rektortørke i skolen

Behovet for nye rektorer er stort, men interessen for jobben liten, viser en fersk, landsomfattende undersøkelse.

Publisert 24. jan. 2008
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 198 ord
lead

- Det haster med tiltak. Vi må jobbe for både å rekruttere og beholde rektorer, sier Omar Mekki, fylkesleder for Norsk Skolelederforbund (NSLF) til Bergens Tidende.Forbundet står bak undersøkelsen som er gjennomført blant 55 kommuner og ni fylkeskommuner. Mer enn en tredel av kommunene oppgir at de ikke hadde flere enn tre eller færre søkere til rektorstillingene. Om lag halvparten av kommunene oppgir at de har hatt fem eller færre søkere. Av fylkeskommunene som er med i undersøkelsen, er det ingen som har opplevd flere enn fem søkere til rektorstillinger i 2007. Nesten hver tredje måtte nøye seg med tre eller færre søkere.Årsakene til at få vil bli rektorer er mange. Flere peker på at arbeidsbyrden har økt kraftig og at jobben har endret innhold.- Vi er i mye større grad enn tidligere administratorer, forteller rektor Per Moland på Smørås skole.Rapporteringer, dokumentasjon, evalueringer, budsjetter, vedlikeholdsansvar, utforming av lokale læreplaner, høringer, samtaler med foreldre som er misfornøyd, alt tar tid, mye tid.- Her i Bergen heter det jo ikke rektor en gang, men resultatenhetsleder. Det forteller mye om at byråkratiseringen og administreringen har tatt overhånd. Der det før var dialog med skolekontoret, er det nå rapportering, sier Moland. (©NTB)