Dyr bensin tar kjøregleden fra amerikanerne
Bilens posisjon i hverdagslivet i USA har virket urokkelig. Nå tvinger høye bensinpriser amerikanerne til å lete etter alternative framkomstmidler - men de finnes ikke overalt.

Det er ikke alle som bare kan la bilen stå og reise kollektivt i stedet, slik folk har mulighet til å gjøre i de fleste europeiske land. Men i de delene av USA der kollektivtransporten er et alternativ, får disse transportmidlene nå et sterkt oppsving.I storbyer som Seattle, Dallas og San Francisco har bruken av kollektivtransport økt med opp til 5 prosent den siste tiden. Økningen kommer samtidig med at bensinprisen har steget til 4 dollar eller over 20 kroner per gallon.LiterprisSiden en amerikansk gallon er på rundt 3,8 liter, skulle det gi en literpris på vel 5,25 kroner. I Norge koster bensinen mellom 12 og drøyt 13 kroner, mens en liter blyfri i Storbritannia går for rundt 1,15 pund eller 11,50 kroner.Amerikanerne betaler altså fortsatt mindre enn halvparten så mye som britene for bensinen sin. Men prisøkningene er likevel så store at folk i storbyene formelig stormer til busser og undergrunnsbaner - der slike fins.Som for eksempel i Washington D.C. Den 32 år gamle metroen i USAs hovedstad har de siste månedene fraktet nesten 800.000 passasjerer per dag, og trafikken har fortsatt å vokse til tross for en betydelig økning i billettprisene.Masseflukt- Hvordan vil det påvirke trafikktallene våre, hvis bensinen kommer opp i 5 eller til og med 6 dollar per gallon? Det kan komme til et punkt der vi opplever en masseflukt fra biler til kollektivtransport på grunn av dyrt drivstoff, sier metrosjefen John Care.Og sju av ti amerikanere tror ifølge en fersk meningsmåling at bensinprisen virkelig kan komme opp i et nivå tilsvarende 5 eller 6 dollar per gallon. Det betyr at de må ut med mellom 6,55 og 8 kroner literen.Over tre firedeler av amerikanerne bruker alltid bil til og fra jobb. Litt over en tidel er med i organisert bilsamarbeid der de deler på å kjøre, mens bare 5 prosent i dag reiser mellom hjem og arbeidssted med buss, tog eller metro. (©NTB)