<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ny grønn arkitektur for framtidens Paris

Tenk deg forstedene i Paris som store grønne parker og de klassiske bulevardene omgjort til grønne oaser. Om 30 år kan den franske hovedstaden være verdens fremste miljøby.

Publisert 14. mars 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 321 ord
lead
Frankrikes president, Nicolas Sarkozy - Foto: Scanpix
Frankrikes president, Nicolas Sarkozy - Foto: Scanpix

Dette er et par av visjonene for et større og grønnere Paris som noen av Europas fremste arkitekter skal legge fram i løpet av mars.I fjor sommer ba Frankrikes president Nicolas Sarkozy ti team med arkitekter og byplanleggere om å pønske ut ideer for et nytt Stor-Paris, som er tenkt å bli en av verdens mest miljøvennlige og djerveste hovedsteder.Prosjektet regnes som det mest ambisiøse siden baron Haussmann ga Paris en dramatisk ansiktsløftning på midten av 1800-tallet, med store bulevarder som Champs-Élysées som resultat.Isolerte forstederEtter ni måneders arbeid har arkitektene kommet fram til hva som feiler den franske hovedstaden: De grå og forfalne forstedene er ikke bare stygge å se på, de er også en fornærmelse mot den urbane livsstilen der de ligger isolert langt fra butikker, arbeidsplasser og sentrum.I Paris bor hele seks av byens åtte millioner innbyggere i forsteder eller kommuner som omringer hovedstaden.- Vi må plante litt skjønnhet der det nå stort sett er stygt, sier Roland Castro, som har ledet et arkitektteam som har gått til frontalangrep mot forstaden La Courneuve, der det brøt ut voldsomme ungdomsopptøyer høsten 2005.Tog til sjøenCastro vil skape en slags Central Park i den nedkjørte forstaden. Han ser også for seg en slags urban naturpark, slik som National Mall i Washington, i Chelles øst for Paris, og et operahus i Gennevilliers nordvest for sentrum.En annen arkitekt foreslår et superraskt tog hevet på skinner over bakken langs Paris' ringvei, som nå fungerer som en barriere mellom bykjernen og forstedene.Togplanene skal ikke bare gjøre Paris til en bedre og vakrere by å bo i, men også gjøre det lettere for innbyggerne å komme til havet. Ved å la et høyhastighetstog gå direkte til kysten uten stopp, vil Le Havre være bare en time unna, ifølge arkitekten Antoine Grumbach.Briten Richard Rogers vil fremme en grønn livsstil ved å lage hager på toppen av byens boligblokker og omgjøre bulevardene til grønne alleer for fotgjengere og syklister.(©NTB)