<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norge kan bli ribbet for tv-nyheter

Konsernsjef Alf Hildrum mener reklamereglene må endres hvis TV 2 fortsatt skal være en tungvekter innen nyheter.

Publisert 12. mai 2009
Oppdatert 13. mars 2014
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 229 ord
lead
Kvinne ser på TV2 - Foto: iStockphoto
Kvinne ser på TV2 - Foto: iStockphoto

Konsernsjef Alf Hildrum mener reklamereglene må endres hvis TV 2 fortsatt skal være en tungvekter innen nyheter.- Vi kan havne i den paradoksale situasjonen hvor NRK igjen er alene om å tilby TV-nyheter, sier konsernsjef Alf Hildrum i TV 2.- TV 2 har en sterk posisjon og kan bære noen ryggsekker, men ikke for mange på én gang. Selv om nyheter også har en kommersiell verdi, kan kostnadene til slutt bli så høye at vi ikke lenger kan bære det, sier Alf Hildrum til Dagsavisen.Han understreker samtidig at det ikke er en aktuell problemstilling å kutte i nyhetstilbudet.- Tvert imot, vi ønsker å videreutvikle nyhetskanalene. Blant annet vurderer vi å lage et utvidet tilbud med skreddersydde nyhetskanaler på nett, sier HildrumHildrum mener det nå er opp til myndighetene å legge til rette for at det fortsatt skal være en reelt mangfold i TV-nyheter. Nå krever han at regelverket for reklame blir endret, slik at også TV 2 kan avbryte spillefilmer og andre programmer med reklame.TV 2 ønsker også at det blir tillatt å sende reklame for legemidler på TV, noe som kan bety et tresifret millionbeløp i inntekter for TV-bransjen.Dagens reklameregler er antikvariske og diskriminerende, både i forhold til utenlandske TV-kanaler og andre typer medier i Norge, mener TV 2-sjefen.- Dette representerer mye i tapte inntekter for oss. Men for myndighetene koster det ingenting å endre regelverket, sier Hildrum.