<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Svensk TV kritiseres for bryllupsreklame

Svensk TVs forhåndsdekning av kronprinsesse Victorias bryllup begynner å ligne på ren reklame, mener den republikanske foreningen i Sverige.

Publisert 25. feb. 2010
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 108 ord
lead
Sveriges kronprinsesse Victoria og Daniel Westling på tribunen i Globen under en ishockeykamp i februar 2008. Foto: Scanpix
Sveriges kronprinsesse Victoria og Daniel Westling på tribunen i Globen under en ishockeykamp i februar 2008. Foto: Scanpix

Svensk TVs forhåndsdekning av kronprinsesse Victorias bryllup begynner å ligne på ren reklame, mener den republikanske foreningen i Sverige.Mer undersøkende programmer er underveis, svarer Sveriges Television (SVT).Den republikanske foreningen skriver i et åpent brev at det er merkelig at SVT «som er et offentlig selskap, finansiert av innbyggernes TV-avgifter, ikke viser større upartiskhet».Mange svensker, og et flertall i nasjonalforsamlingen Riksdagen, er republikanere som mener at monarkiet og dets hoff er «dypt udemokratisk».- Det er et rimelig synspunkt at SVT skal granske denne institusjonen, og det kommer vi til å gjøre, sier informasjonsdirektør Helga Baagøe i SVT.Bryllupet til kronprinsesse Victoria og hennes forlovede Daniel Westling holdes 19. juni. (©NTB)