De fire tilsynene ble gjennomført i 2002-2005, og tar for seg sikkerhetsstyring, lastesikring, kommunikasjon og skiftevirksomhet på Sjursøya. I neste uke kommer en ny tilsynsrapport fra Jernbanetilsynet etter en sikkerhetsgjennomgang hos CargoNet. Selskapet var operatør for vognsettet som onsdag knuste flere bygninger og forårsaket tre personers død ved havna i Oslo.Uferdig sikkerhetssystemDen første inspeksjonen ble gjennomført 10 måneder etter at NSB Gods fusjonerte med svenske Railcombi og etablerte CargoNet. Her ble 17 avvik fra jernbaneloven avdekket i det Jernbanetilsynet karakteriserte som et uferdig sikkerhetssystem.Tilsynet påpekte mangler ved den systematiske rapporteringen av sikkerhetsforhold ut over uhellsrapportering. Selskapet hadde også for dårlige kriterier for gjennomføring og oppfølging av risikoanalyser.Mangelfull oppfølgingTre år senere viser tilsynets kontroll av lasting og lastesikring at det fortsatt var mangler ved analysene for å identifisere risikoforhold, og at oppfølgingen av risikoanalyser hadde mangler som var i strid med Jernbaneloven.Jernbanetilsynet påpeker også at «styringssystemet for trafikksikkerhet i CargoNet ikke er oppdatert.» Selskapet fikk også avvik for at «registrering og oppfølging av uønskede hendelser og risikoforhold er mangelfull»- Liten framdriftJernbanetilsynet var åpenbart ikke fornøyd med hvordan CargoNet hadde håndtert tidligere avvik fra lov og forskrifter.« Det ble generelt konstatert liten framdrift i forhold til tidligere angitte planer/frister for arbeidet med å gjennomføre tiltak mot utestående avvik/anbefalinger», heter det i rapporten. (©NTB)