<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Påbud om økt omsetning av biodrivstoff

Andelen biodrivstoff i bensin og diesel økes fra 2,5 prosent til 3,5 prosent fra 1. april. Regjeringen ønsker med dette å redusere klimautslippene fra veitrafikken.

Publisert 29. mars 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Bensin - Biofuel - Biodrivstoff Foto: Scanpix
Bensin - Biofuel - Biodrivstoff Foto: Scanpix

Beslutningen kommer i kjølvannet av biodieselkrigen som ble utkjempet i Stortinget i november i fjor. Da opphevet regjeringen avgiftsfritaket for biodiesel, til tross for at det var klart flertall på Stortinget for å videreføre fritaket. Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) varslet isteden at innblandingsprosenten av biodrivstoff skulle øke.Han sa den gang at det er bedre å øke bruken av miljøvennlig drivstoff gjennom omsetningspåbud enn å videreføre avgiftssubsidier som belaster fellesskapet. Nå kommer altså første trinn i økningen.I en pressemelding fra Miljøverndepartementet heter det at økt etterspørsel etter biodrivstoff vil bidra til å sikre norske arbeidsplasser i denne bransjen.Regjeringen har som mål å øke andelen til 5 prosent når det er utarbeidet klare kriterier for måling av miljøgevinsten. De norske retningslinjene vil bygge på det som EU-landene blir enige om. Dette arbeidet er ennå ikke ferdig. Målesettingen er å innføre bærekraftskriterier i Norge 1. januar 2011.Miljøverndepartementet har inngått en avtale med Norsk Petroleumsinstitutt om frivillig rapportering om bruken av biodrivstoff. Håpet er at bransjen på egen hånd skal gi opplysninger om hvilket råstoff biodrivstoffet er laget av, og hvilket land det kommer fra.