<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ett av ti barn har språkvansker

Ett av ti norske barn har problemer med å gjøre seg forstått.

Publisert 1. aug. 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Barn på trampoline - Foto: Scanpix
Barn på trampoline - Foto: Scanpix

Det viser den første kartleggingen av barns språkvansker i Norge.Ingen kan forklare med sikkerhet hvorfor disse barna ikke klarer å følge med. Barna har en normal utvikling ellers, men har likevel vanskelig med å uttrykke seg muntlig, viser undersøkelsen som Lillan Holund-Møllerhaug, spesialist i klinisk nevropsykologi, står bak.Hollund-Møllerhaug har spurt foreldrene til alle barn i 2. til 4. klasse i Haugesund kommune om barnas muntlige språk. Hun mener svarene er representative for landet som helhet, skriver Aftenposten.Noen av barna klarer ikke å snakke rent, andre har problemer med å formulere hele, forståelige setninger, mens atter andre sliter med å forstå hva ordene betyr. Enkelte har problemer med å skjønne de sosiale kodene.- Spesielt vanskelig er det når det forventes at de muntlig skal forklare kompliserte meninger og følelser. Mange av barna kan bli mobbet for at de snakker barnslig, sier Hollund-Møllerhaug.I forbindelse med de spesifikke språkvanskene kan man utelukke hørselstap, lav intelligens, fysiske handikap og kjente syndromer og miljøforhold, som at barnet sjelden blir snakket med. Likevel henger de ikke med i den språklige utviklingen.Skolefaglige problemer som lese- og skrivevansker blir gjerne resultatet om språkvanskene ikke tas tak i.En del av barna i undersøkelsen fikk allerede hjelp, men hun møter ofte barn som ikke er oppdaget. (©NTB)