Tunge kjøretøy var involvert i åtte av nitten dødsulykker i Midt-Norge i 2011. Det utgjør 42 prosent.- Dette er en veldig høy involvering av tunge kjøretøy i ulykker, sier seniorrådgiver Ragnar Masdal i Statens vegvesen til Adresseavisen.Masdal er leder for Statens vegvesens ulykkesgruppe, som gjør dybdeanalyser av alle dødsulykker i Midt-Norge.- Slike møteulykker mellom vogntog og personbil er rått parti. Samme hvor solid småbil du har, så vil det som oftest gå galt i en slik situasjon. Dette er ulykker som selvsagt også vil gi næring til midtdelerdebatten, mener Masdal.Senioringeniør Bjarne Sandnes i Statens vegvesen vil ikke legge skylden på næringen alene, men går likevel langt i å antyde at mange sjåfører på de tunge bilene kjører vel fort.- Vogntogene er så gode i dag, de er bedre enn personbilene, men tyngdekraften virker på samme måten som før. Det lastes for tungt, for høyt, det er for stor fart, og noen blåser i kjøre- og hviletidsbestemmelsene, sier Sandnes.Han sier dagens trafikk gir lite rom for å gjøre feil.- Dersom en var uheldig i trafikken for 30 år siden og kom over i feil kjørefelt, var det lite sannsynlig at det fikk fatale følger. Gjør du det samme i dag, er det 90 prosent sikkert at du vil kollidere med møtende bil, sier Sandnes.