<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Varetransport på veiene doblet på 20 år

Lastebiler dominerer varetransporten i Norge. Totalt står lastebiler for 88 prosent av all godstransport, mens de står for 95 prosent av frakten på korte strekninger.

Publisert 20. mars 2012
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 200 ord
lead
Biler i trafikken - Foto: Scanpix
Biler i trafikken - Foto: Scanpix

- Lastebilene er dominerende i godstransporten på kortere avstander. Nå ser vi også en klar økning i andelen gods som fraktes på vei over lengre strekninger i Norge, sier forskningsleder Inger Beate Hovi ved Transportøkonomisk institutt (TØI), til Adresseavisen.Godstransporten målt i tonn har økt med 25 prosent på veiene i Norge de siste 20 årene. Forskerne tar også hensyn til hvor langt godset blir fraktet. Med det som utgangspunkt, har forskerne beregnet at godstransporten på vei er doblet.Det gir stor slitasje på veinettet, økte miljøkostnader og økt risiko for trafikkulykker.- For samfunnet er godstransport med elektrisk jernbane det billigste, mens veitransport er dyrest. Det er et politisk mål å få mer transport over lange avstander over på tog og skip, sier Hovi.Lastebilene er nesten enerådende i godstransporten på korte avstander, viser tallene fra TØI. 95 prosent av godsmengden med lastebil fraktes over kortere avstand enn 25 mil, mens jernbane og båt står sterkere på lengre strekninger. Godstransport på jernbane har gått svakt ned siden toppåret 2008.I tillegg til den kraftige økningen i den rene innenlandske veitransporten, kjører stadig flere lastebiler inn og ut av landet med varer. Særlig i Oslo-området har det vært en kraftig økning i internasjonal trafikk. (©NTB)