<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Giske: For mange aktører i reiseliv

Norsk reiselivsnæring preges av for mange aktører og for lite samarbeid. Ifølge næringsminister Trond Giske går regjeringen nå inn for å gjøre noe med dette.

Publisert 11. apr. 2012
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 191 ord
lead
Geiranger. Foto: Gorm Kallestad/Scanpix.
Geiranger. Foto: Gorm Kallestad/Scanpix.

Det sa nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) da han onsdag presenterte regjeringens nye reiselivsstrategi med tittelen «Destinasjon Norge: Nasjonal strategi for reiselivsnæringen». Ifølge ham er det mellom 200 og 300 destinasjonsselskaper i Norge i dag, og det er altfor mange.- Vi går inn for en kraftig reduksjon i antall destinasjonsselskaper. Hvis vi tenker over det, så har vi nordmenn litt vanskelig for å skille mellom Otta og Vinstra eller Florø og Førde. Jeg tror det er veldig krevende å forlange at tyskere, amerikanere og kinesere også skal begi seg inn i den prosessen, sa Giske da han presenterte strategien.I tillegg går regjeringen inn for å skape flere helårsstillinger og bidra til økt kompetanse i reiselivsnæringen.- Reiselivsnæringen er preget av mye sesongarbeid som gjør at man i mindre grad kan satse på kompetansebygging, kunnskapsbygging og etterutdanning fordi det er mindre lønnsomt å investere i arbeidskraft som går inn og ut av bedriften, og som kanskje veksler fra år til år, sa Giske.Ved å heve kompetansen til de ansatte, kan man ifølge Giske også bidra til økte lønninger i næringen, og flere helårsarbeidsplasser vil føre til mer stabil bosetting i distriktene. (©NTB)