<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Utforbakke for dagligvarekjeden Ica

Mens dagligvarekjempene NorgesGruppen og Reitangruppen legger på seg, taper Ica terreng.

Publisert 26. juni 2012
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
ICA MAXI på Skøyen I Oslo. Foto: Ørn E. Borgen / SCANPIX.
ICA MAXI på Skøyen I Oslo. Foto: Ørn E. Borgen / SCANPIX.

Kjeden har tapt over 2 milliarder kroner de siste fem årene og legger ned butikker.Driftsunderskuddet ble fordoblet til 1,1 milliarder kroner i fjor, skriver Dagens Næringsliv. Mens Ica legger ned sine 22 Maxi-butikker i løpet av de neste ni månedene, åpner landets største dagligvarekonsern, NorgesGruppen, 30 butikker i året. I dag er Icas markedsandel nede i 14,1 prosent, ifølge Nielsens Dagligvarerapport.- Jeg har vært med siden 1988 da Hagen (Stein Erik, red anm.) var oppe i 30 prosent med Rimi. Siden den gang har det vært en stygg reise, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i NorgesGruppen.Likevel mener toppsjef Thorbjørn Theie i Ica Norge at pila er i ferd med å snu.- Vi er jo ikke fornøyd totalt sett, men vi så samtidig flere lyspunkter. Blant annet opplevde Rimi en god vekst, og denne trenden ser vi har fortsatt inn i 2012, sier Theie til avisen.Odd Gisholt, fagansvarlig for varehandel på BI, tror imidlertid at det blir vanskelig for Ica å vinne tilbake markedsandeler.- De har tapt så mye penger at jeg tror svenske og nederlandske eiere har gått lei av å sitte og se på resultatene. De har solgt ut Ica Maxi, men jeg tror det blir vanskelig å få det til. Skal de lykkes på lavpris, må de få til franchisemodellen slik Rema har gjort og Kiwi med sin light-utgave, sier Gisholt.