<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Økonom avblåser "leppestift-effekten"

En kjent teori hevder at kvinner kjøper mer sminke i nedgangstider for å tiltrekke seg en attraktiv partner.

Publisert 5. sep. 2012
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Leppestift - Foto - Scanpix
Leppestift - Foto - Scanpix

Julie Nelson ved University of Massachusetts hevder at den populære teorien om "leppestift-effekten" er en myte.Teorien påstår at kvinner blir ekstra opptatt av å være lekre for mulig partnere i økonomiske nedgangstider, og derfor kjøper mer sminke. Det skriver The Daily Mail.Nelson mener teorien bunner i en steotypi av kvinner - at kvinner ser sin egenverdi gjennom hvor attraktive de er for menn.Dette er feil, og en generalisering, hevder Nelson.Ifølge forskeren er undersøkelsene som er gjennomført for å bekrefte effekten, bare gjort blant unge kvinner på universitetene i USA. Den er derfor ikke gjeldene for det brede lag av kvinner, mener hun.I tillegg gjelder fenomenet først og fremst kvinner som er opptatt av å finne en partner, påstår Nelson.Det er ikke bevist at kvinner som ikke er på utkikk etter kjærlighet, eller gifte kvinner, lesbiske og kvinner fra andre kulturer gjør det samme, argumenterer hun.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK HER!