<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Streaming fører til færre juleplater

De største norske plateselskapene planlegger ikke lenger store lanseringer for å rekke julehandelen.

Publisert 6. sep. 2012
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 154 ord
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Det er suksessen til strømmetjenester som Wimp og Spotify som har gjort at flere norske plateselskaper ikke lenger legger utgivelsen av sine antatte bestselgere til oktober og november, skriver Dagens Næringsliv.- Gavemarkedet er i stor grad blitt borte, musikk er ikke noe som kan pakkes inn lenger. Dermed er julesesongen blitt mindre viktig, sier Emi-sjef Bjørn Rogstad. Allerede i fjor reduserte Emi kraftig på sine utgivelser i månedene før jul.Universals markedsansvarlige Gjermund Moastuen er enig i dette og peker på at salget av musikk er spredt ut over en større del av året. Han mener imidlertid at markedet for rene juleutgivelser fortsatt er der.- Et voksent publikum vil fremdeles ha CD-plater, sier Moastuen.Jørn Haanes i Warner peker på at strømming av musikk blir mer og mer populært for hver måned.- Da gir det seg jo selv at man kan få et like stort og større salg i januar som i desember, sier han. (©NTB)