<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Konsulentselskap kritisk til samfunnsøkonomiske analyser

De samfunnsøkonomiske analysene er verken uhildet eller uavhengige og kan ha ført til politiske milliardtabber, frykter konsulentselskapet Pöyry.

Publisert 2. apr. 2013
Oppdatert 17. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 188 ord
lead
Oslo 20101012.Takstmann Jarle Stærnes utfører arealmåling med lasermåler i en bolig. Her regner han ut resultatet med kalkulator. Fredag 15. oktober er frist for å innrapportere opplysninger om boligen til Skatteetaten. Dette gjøres for å fastsette ny ligningsverdi på norske boliger. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix Andersen, Aleksander
Oslo 20101012.Takstmann Jarle Stærnes utfører arealmåling med lasermåler i en bolig. Her regner han ut resultatet med kalkulator. Fredag 15. oktober er frist for å innrapportere opplysninger om boligen til Skatteetaten. Dette gjøres for å fastsette ny ligningsverdi på norske boliger. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix Andersen, Aleksander

Ifølge seniorrådgiver Frian Årsnes i Pöyry lages de samfunnsøkonomiske analysene i økende grad for å «fremme eller hemme framgangen og gjennomføringen av et prosjekt», skriver Dagsavisen.- Vi har sett en dreining de fem siste årene i retning av at samfunnsøkonomiske analyser gjennomføres med et formål, og vi har sett at ulike miljøer kommer opp med helt ulike resultater, sier han.Han er ikke i tvil om at dette kan ha ført til feilaktige politiske vedtak.Det offentlige benytter seg av samfunnsøkonomiske analyser nesten uansett hva slags tiltak det er snakk om, ikke minst når det gjelder nye vei- og jernbaneprosjekter.For ett år siden fastslo Jernbaneverket at det ikke ville være samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge høyhastighetsbaner i Norge. Jernbaneverkets konklusjon var helt annerledes enn Deutsche Bahns, men også helt feil, ifølge Årsnes. Han mener Jernbaneverkets analyse vurderte byggekostnader som flere titalls milliarder kroner dyrere enn nødvendig.Dersom politikerne mister et av sine «viktigste instrumenter for prioritering», kan konsekvensene bli enorme, frykter Årsnes i Pöyry.- I stor grad kan det da bli enkeltstående pressgrupper som avgjør hvordan utbyggingen av infrastrukturen og andre prosjekter skal gjennomføres, sier han.Jernbaneverket tilbakeviser alle påstandene fra Pöyry. (©NTB)