<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hegnar: Edruelige elbil-regnestykker

Den store taperen på Teslas suksess er Norge, mener redaktør Trygve Hegnar.

Publisert 2. mars 2014
Oppdatert 8. apr. 2014
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead
Trygve Hegnar. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Trygve Hegnar. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen lørdag 1.mars 2014.Forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt (TØI) er svært misfornøyd med de regnestykker investor Øystein Stray Spetalen og vi har laget om statens tap av inntekter ved elbilen Tesla Model S. Han spør i instituttets eget blad Samferdsel: «Hva kan Hegnar og Spetalen ha hatt innabords da de klekket ut dette? Med de regneferdighetene de to herrene her har lagt for dagen, er det ikke lett å skjønne hvordan de har kunnet bygge seg opp to av landets største personlige formuer».Dette er jo morsomt sagt av en statlig forsker, og siden vi selv begynte vår karriere som forsker ved TØI i 1968, er vi spesielt lydhøre for hva statens eget «nasjonalt senter for samferdselsforskning med ansvar for å drive og fremme denne forskningen til nytte for norsk samfunn- og næringsliv» hevder. Vi lærte mye på TØI.Men det forsker Lasse Fridstrøm skriver er noe av det rareste vi har sett på lenge. Hva Fridstrøm har hatt innabords (for å bruke hans egen terminologi) tør vi ikke tenke på en gang.Det Spetalen og vi har hevdet er at statens tap (det Finansdepartementet kaller skatteutgift) hvis det kommer 50.000 Tesla Model S på norske veier, vil utgjøre 50 milliarder kroner.Det er ganske mye penger for en helt marginal reduksjon i landets CO2-utslipp.Årsaken til at det blir slik, er at elbiler er fritatt for engangsavgift ved kjøp, fritatt for merverdiavgift, fritatt for årsavgift, slipper bompenger og parkerer gratis, samt at de får gratis strøm på offentlige steder.Regnestykket er derfor rimelig enkelt (også for en forsker):Tap av engangsavgift 700.000 kroner.Årlig tap av bompenger, drivstoffavgifter m.v. 30.000 kroner.Med antatt 10 års levetid blir 30.000 kroner til samlet 300.000 kroner, og følgelig vil hver eneste Tesla Model S gi et tap for staten på en million kroner (700.000 + 300.000), og med 50.000 biler blir den samlede skatteutgiften for staten, grovt regnet, 50 milliarder kroner.Forsker Fridstrøm mener vi må ha hatt noe «innabords» for å finne disse tallene.TØI og Fridstrøm mener at statens tap bare er på en milliard kroner. Kanskje to milliarder.Det er en ganske stor forskjell. Mystisk stor.Forsker Lasse Fridstrøm har sett på hva staten tar inn på engangsavgiften og årsavgiften i dag (samlet ca 50 milliarder kroner), og kan da ikke forstå at tapet på elbiler, som utgjør en liten del av bilparken, vil gi 50 milliarder kroner. Men det blir altså det hvis man ganger en million kroner med 50.000 (når det salget en gang blir nådd).Fridstrøms andre hovedinnvending er at det er helt teoretisk at alternativet for Tesla-kjøperne er en bil til 1,4 millioner kroner inkludert engangsavgift. Han mener at alternativet er en vanlig bil i prisklassen 500-700.000 kroner hvor engangsutgiften utgjør 200-300.000 kroner og ikke 700.000 kroner.Det er kanskje riktig (vi tviler), men vårt poeng var altså å vise hva statens tap ville bli hvis 50.000 kjøpte den populære Tesla Model S. Vi skjønner selvfølgelig at det finnes andre elbiler, men Tesla Model S er meget populær og Tesla selger nesten 10 prosent av sin årsproduksjon i Norge. Det er ventelister!Det kan også være mulig at bompengeavgiften og årsavgiftsreduksjonen er noe mindre enn i vårt regnestykke (Fridstrøm anslår at det årlige tapet per bil er 20.000 kroner), men vi holder på 30.000 kroner.Uansett: Spetalen og vi har vist hvilke enorme beløp staten går glipp av hvis fordelene (skattefritakene) opprettholdes. TØI og Fridstrøm ser også helt bort fra at statens skatteutgift kan bli mye større enn vårt regneeksempel viser hvis elbilsalget tar helt av og, mer eller mindre, overtar for bensin- og dieselbiler.La oss glede oss med Tesla-grunnleggeren Elon Musk. Børsverdien av Tesla har passert 184 milliarder kroner og Musk har aksjeverdier for 70 milliarder kroner.Taperen er Norge.