<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hegnar: Valgkamp om E18-utbyggingen

Som vi alle vet, kan vi ikke alltid stole på vedtatte planer i offentlig regi, skriver Trygve Hegnar.

Publisert 22. feb. 2015
Oppdatert 22. feb. 2015
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 519 ord
lead
Trygve Hegnar. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Trygve Hegnar. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen fredag 20. februar 2015!Bygging av en ny E18 i den såkalte Vestkorridoren fra Oslo er i prinsippet vedtatt av Stortinget i forbindelse med behandlingen av Nasjonal Transportplan for de kommende årene.Det er snakk om investeringer til 40 milliarder kroner. Byggestart skal være i 2017.Det er snakk om et spleiselag mellom staten, Oslo kommune og bilistene som må betale gjennom bompenger (Oslopakke 3).Men som vi alle vet, kan vi ikke alltid stole på vedtatte planer i offentlig regi.SV og Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Oslo har i årets kommunevalgkamp en skrinlegging av E18-planene som hovedsak i valgkampen. Partiene er inspirert av lederen i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, som ikke vil ha en eneste krone til bygging av ny E18.Denne bølgen henger også Venstre seg på. Partiets medlem av Stortingets transportkomite, Abid Raja, sier til Dagsavisen at «jeg mener Stortinget bare bør støtte en E18 som er i tråd med klimaforliket. Klimaforliket forutsetter at all trafikkvekst i og rundt byene skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange».Venstre sammen med SV og MDG.Problemet med Venstres standpunkt er at planleggerne regner med en million flere innbyggere i Oslo og Akershus de neste 50-60 årene, og disse menneskene vil helt sikkert ikke si seg fornøyd med sykler og gange. Også kollektivtransport og varetransport trenger veier.Det såkalte klimaforliket kan ikke tas seriøst hvis det betyr at E18-utbyggingen skrinlegges.SVs Marianne Borgen sier at «dette bør bli en viktig sak i valgkampen, for det handler om folks trivsel, helse og klimaet. Både for befolkningen i Oslo og Akershus blir livskvaliteten dårligere hvis E18 i verste fall utvides til 12–14 kjørefelt».Da må vi minne Borgen og andre på at det er ikke så veldig mange år siden trafikken gjennom Oslo gikk i Rådhusgaten og foran Rådhuset. I dag har vi en flott og viktig tunnel under Bjørvika og en tunnel syd i Oslofjorden som tar mye av trafikken. Uten disse nye veier og tunneler hadde det vel vært ulevelig i Oslo sentrum.Det SV, MDG og Venstre glemmer, er at samtidig som E18 skal bygges ut (2017–2030), vil kollektivtransporten (InterCity-strekningene) bli kraftig utbygget, kanskje har vi fått Fornebubanen og alle bussene vil få økt fremkommelighet, samtidig som klimautslippene fra bilene vil gå dramatisk ned (bilene skal i 2030 være klimanøytrale).Poenget er at hverken dagens innbyggere eller den nye millionen vil sykle.Heldigvis har ikke Arbeiderpartiet gitt opp E18-utbyggingen. Sverre Myrli, som er medlem av transportkomiteen, sier at Ap er for å bygge ny E18 i Vestkorridoren, og det er selvfølgelig også FrP og Høyre.Det er snart bare Naturvernforbundet og SV som ikke skjønner at nye veier gir økt kapasitet, færre køer og færre ulykker, selv om hastigheten på veiene øker.Fantasiprosjekter om at kollektivtrafikken og sykler skal ta all trafikkvekst er håpløst, og vil bare føre til transportkaos og større klimagassutslipp i endeløse køer to ganger i døgnet.Satser man på kaos i årene fremover, er det bare å stemme på SV, MDG og (dessverre) delvis Venstre. Det blir større utslipp med så mange nye innbyggere. Også Abid Raja og Venstre bør innse det.E18 må bygges etter de opprinnelige planene, og det må skje fra 2017.