<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Reklame skal styrke omdømmet til Oslo-skolen

To reklamebyråer skal hyres inn for å styrke omdømmet til Oslo-skolen. Hovedstadens nye skolebyråd sier de skal drive med informasjonsarbeid, ikke reklame.

Publisert 7. mars 2016
Oppdatert 7. mars 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead

Oslo er blant fylkene som opererer med både fritt skolevalg og stykkprisfinansiering for videregående skoler. Dette skaper et marked der skolene får betalt per elev, og i Oslo har enkelte skoler valgt å bruke flere hundre tusen kroner på egenreklame i konkurransen om elevene, skriver Klassekampen.Den ferske kunnskapsbyråden i Oslo, Tone Tellevik Dahl (Ap), ser imidlertid ingen problemer med pengebruken.– Jeg synes det er rart å mistenkeliggjøre videregående skoler som bruker penger på å få formidlet det undervisningstilbudet de skal gi. Uten god informasjon ville flere elever valgt feil skole.– Studiespesialisering er ikke bare studiespesialisering lenger, og da må vi ha informasjon for å vise fram mangfoldet, sier Tellevik Dahl. Kunnskapsbyråden mener pengebruken er beskjeden.– Vi bruker ikke mye penger på markedsføring, og de aller fleste pengene går til læring. Før brukte man mye penger på fancy kampanjer med kjendiser, men det er historie nå, sier hun.