<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

25 turer for helikoptre av typen som styrtet

Etter ulykken ved Turøy har over 20 helikoptre av samme eller lignende type fått flyforbud her i landet. Men fordi det kan gis unntak ved blant annet redningsoppdrag, har disse likevel fløyet 25 turer.

Publisert 28. mai 2016
Oppdatert 28. mai 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
CHC Helikopter Service lander i Brønnøysund
CHC Helikopter Service lander i Brønnøysund

Det opplyser Luftfartsverket til Bergens Tidende.– Det er en risikovurdering vi har tatt, sier avdelingsdirektør Tom Gøran Jodal.Dispensasjonen gjelder kun høyst nødvendige oppdrag, som skarpe, livreddende oppdrag, eller forflytning til og fra basen, forklarer han.Helikopteransvarlig Roy Erling Furre i fagforeningen Safe mener det er et paradoks at helikoptrene flyr, men understreker at det ikke finnes alternativer.– Det finnes i dag ikke andre søk- og redningshelikoptre som er ledige. Om vi hadde satt dem på bakken, hadde vi ikke hatt alternativer. Spørsmålet blir hva som er mest risikofylt: Å fly disse helikoptrene, eller ikke å ha beredskap for liv og helse, sier Furre.13 personer omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland 29. april. Helikopteret var av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma, som inntil i fjor var kjent som Eurocopter EC225.Norske og britiske myndigheter innførte flyforbud for helikoptertypen etter ulykken. Dette gjelder imidlertid kun kommersielle flygninger og passasjertrafikk, og ikke for søk, redning og oppdrag av livreddende karakter.