<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dale stanser økte bompenger i byene

Reduserte bompengeinntekter i byene skal ikke håndteres ved å øke prisene for bilistene, har samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) bestemt

Publisert 20. mai 2019
Oppdatert 29. aug. 2019
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 190 ord

– Jeg forventer at det vi gjør nå gir bedre styring av prosjekter i bompengepakkene og at vi får stoppet en unødvendig videre vekst i bompengene, sier Dale i en pressemelding .Bompengepakker inneholder en portefølje av ulike samferdselsprosjekter som finansieres med statlige, og i få tilfeller lokale bidrag, i tillegg til bompenger.– Når det oppstår en ubalanse mellom inntektene og kostnadene i de lokalt vedtatte bompengepakkene, har vi sett tilfeller der man lokalt har ønsket å enten øke bompengesatsene eller utvide bompengeperioden.– Vi strammer nå inn på adgangen til å øke bompengene i byområdene med byvekstavtaler. Opplegget vil i praksis innebære at hvis inntektene svikter eller kostnadene øker, må prosjekter tas ut av pakken dersom ikke prosjektene nedskaleres eller kostnadene ved disse reduseres. Det er ikke aktuelt å øke bompengene i slike situasjoner, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i pressemeldingen.Det ble i forrige uke klart at Oslopakke 3 regner med å få inn 1,5 til 2 milliarder mindre i bompenger enn det som var forventet i løpet av de neste fire årene, skriver Dagbladet.Underfinansieringen i bypakkene henger sammen med en økt andel elbiler, som enten kjører gratis eller med redusert pris gjennom bomringene.(©NTB)