<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vedum reagerer: – Har ødelagt hverdagen til drosjesjåførene

Oslo har opplevd en økning i andelen taxiløyver på 51 prosent etter at taxireformen ble innført i november 2020. Det får opposisjonen til å reagere.

Publisert 28. juli 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 179 ord
Article lead
lead
REAGERER: Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum mener Regjeringen visste at taxireformen ville skape kaos i storbyene og gjøre tilbudet i distriktene dårligere. Foto: NTB
REAGERER: Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum mener Regjeringen visste at taxireformen ville skape kaos i storbyene og gjøre tilbudet i distriktene dårligere. Foto: NTB

– Regjeringen har sammen med Frp ødelagt hverdagen til tusenvis av norske drosjesjåfører, og de har gjort det med åpne øyne, sier Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum til E24.

Han mener at opposisjonen har kommet med advarsler, men at Høyre og Frp er så markedstro at de glemmer menneskene.

– Regjeringen visste at denne reformen ville skape kaos i storbyene og gjøre tilbudet i distriktene dårligere, mener Vedum.

Ifølge forsker Jørgen Aarhaug ved TØI har økt antall taxiløyver også ført til priskrig med kunstig lave priser.

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet avviser kritikken.

– Dette er normalen på så å si alle andre områder i samfunnet. Det er kun Vinmonopolet i dag som står igjen med et rent monopol der staten bestemmer, sier han til avisa.

Aarset får støtte av Bård Hoksrud (Frp) som sitter i Stortingets transportkomité. Han mener grunnen til at reformen kom, var at markedet i utgangspunktet ikke fungerte.

– Både Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet var tydelige på at markedet ikke fungerte slik ting var før. Reformen var ikke nødvendigvis rettet mot næringen, men ment for å levere gode tjenester til kundene, sier han.