<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Frister dette i sommer?

Camping som aktivitet øker i popularitet i Norge.

Publisert 26. mai 2016
Oppdatert 26. mai 2016
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 405 ord
lead

I en landsekkende undersøkelse gjennomført av InFact på vegne av campingutstyrsleverandøren Wee Caravan System, oppgir 35,5 prosent av nordmenn at de camper regelmessig. Det er seks prosent mer enn i tilsvarende undersøkelse i 2013. Menn camper mer enn kvinner, og det er aldersgruppen fra 30 til 44 år som har de mest aktive camperne. Alle aldersgrupper med unntak av de eldste (+ 65 år) har en økning i andelen campere, viser undersøkelsen.Svarene fra InFact viser også at nordmenn camper mer enn tidligere. Andelen som oppgir at de camper fra én til fire uker i året har økt fra 21 til 30 prosent på tre år. De fleste campere – rundt 43 prosent – oppgir at de camper mindre enn én uke i året.Svarene fra InFact viser at de mest aktive camperne bor i Nord-Norge: Hele 52,5 prosent av nordlendinger oppgir at de camper. Nederst på listen finner vi befolkningen i Oslo, der kun 25,4 prosent oppgir det samme.Flest camper i teltMajoriteten av befolkningen camper i telt: Hele 62 prosent av alle som camper oppgir at de telter, noe som er en markant økning fra 44 prosent i 2013. Den yngste aldersgruppen mellom 18 og 29 år er de mest aktive telterne, med 69 prosent. Telt er mest populært på Sørlandet hvor 68,8 prosent oppgir at de helst har teltduk over hodet om natten.Bobilen er mest populær på Vestlandet, der 6,1 prosent oppgir at de ferierer på denne måten. Campingvognen brukes mest på Østlandet, med en tilhengerskare på 16,8 prosent.Campingvognen blir hytteUndersøkelsen viser også at det å reise rundt med campingvognen ikke lenger er like attraktivt, og at fast plassert campingvogn med fortelt øker i popularitet. I 2013 reiste 15,8 prosent av campere rundt med campingvogn, et tall som er redusert til 10,9 prosent i 2016. Samtidig øker andelen stasjonære campingvogner med fortelt fra 3,4 til 4,7 prosent.Daglig leder i Wee Caravan System, Vivian Wee Flatnes, merker at interessen for camping i Norge er stigende.– At stadig flere velger camping i ferien er i samsvar med trenden der flere velger kortere og mer aktive feriereiser enn tidligere. Spesielt segmentet med 30- og 40-åringer – altså barnefamiliene – er i kraftig vekst innen camping, forteller Vivian.–  At stasjonære campingvogner med fortelt vokser på bekostning av de mer mobile campingvogngjestene, tyder på at campingvogneierne søker mer ro og komfort i feriene enn tidligere. I Norge blir campingvognen gradvis mer en hytte enn et mobilt feriehjem, avslutter Wee Flatnes.